Wyjazd z Krakowa w kierunku Myślenic i Zakopanego wielu kierowców przyprawia o palpitacje serca i to nie tylko w godzinach szczytu. Mamy dla nich dwie wiadomości – dobrą i złą. Ta dobra – trwają przygotowania do wielkiej przebudowy zakopianki na wylocie z Krakowa. Zła – na jej efekty trzeba poczekać jeszcze co najmniej kilka lat.
Na pierwszy ogień drogowcy rzucili fragment zakopianki w Libertowie. Właśnie otwarto oferty na projekt przebudowę układu drogowego w Libertowie. Na to zadanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza przeznaczyć ponad 188 milionów złotych. Oferty złożyło 6 firm, rozpiętość zaproponowanych cen jest duża, bo waha się od 116,8 mln złotych do 175,5 mln złotych. A to oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się w limicie wyznaczonym przez GDDKiA, więc można się spodziewać szybkiego rozstrzygnięcia przetargu i rozpoczęcia prac projektowych dla przebudowy zakopianki w Libertowie.
Tunel, dwa ronda i trzy kładki w Libertowie
W ramach tej inwestycji powstanie m.in. tunel (przejazd) pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych. – Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości DK7 – podkreśla Kacper Micha z krakowskiego oddziału GDDKiA, która zakłada kompleksową przebudowę układu drogowego w Libertowie.
Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Będzie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. – W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych – wylicza Kacper Michna.
Zostaną również zlikwidowane skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych GDDKiA wybuduje kładkę (km 676+225). Odcięte od DK7 drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
Wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. GDDKiA poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką.
Poza dwiema wspomnianymi kładkami powstanie jeszcze trzecia, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie (km 675+383 DK7) – w miejscu obecnego przejścia dla pieszych.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). A to oznacza, że zakopianka w Libertowie powinna został przebudowana za ok. 4 lata.
Zakopianka na długiej estakadzie
Jeszcze większym wyzwaniem jest przebudowa węzła, w którym autostradowa obwodnica (A4) łączy się z zakopianką (droga nr 7). W lutym 2023 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy węzła Kraków Południe. – Trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Celem tej inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa – podkreśla przedstawiciel GDDKiA.
Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się oddzielnymi drogami.
Prace projektowe powinny zakończyć się w 2024 roku. Pod koniec 2024 roku GDDKiA chce mieć już zgodę na realizację tej inwestycji drogowej. Przebudowa węzła Kraków Południe mogłaby się zakończyć nawet w połowie 2027 roku, choć trzeba pamiętać, że to bardzo optymistyczny termin.
Ruch na zakopiance będzie coraz większy
Przebudowa zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków-Południe i w Libertowie to część działań GDDKiA, które mają poprawić bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami. Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. – Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków – Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane inwestycje poprawią przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. GDDKiA planuje (poza przebudową węzła Kraków Południe i układu drogowego w Libertowie) realizację jeszcze siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które są na różnym etapie prac – twierdzi Kacper Michna.
Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca betonuje podporę nr 4 wiaduktu i mury oporowe wzmacniające „zakopiankę”. Ostatnio przebudowana została jezdnia na ul. Zadziele, teraz budowane są krawężniki i chodniki. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.
W marcu GDDKiA złożyła do wojewody małopolskiego wnioski o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla węzłów w Myślenicach i Krzyszkowicach. W Myślenicach wraz z planowanym węzłem łączącym ul. Sobieskiego z DK7 zostanie zbudowana kładka dla pieszych. W Krzyszkowicach powstanie tunel pod zakopianką, w którym będzie również wydzielone przejście dla pieszych.
GDDKiA złożyła w lutym wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla węzła w Jaworniku. Po jej uzyskaniu ruszą prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.
Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Prowadzone są prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. GDDKiA planuje wystąpić w tym roku z wnioskami o pozwolenia na budowę tych obiektów.
Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG