Jak inwestować w młode spółki?

Rozwój technologii znacząco uprościł nasze życia, dzięki temu to, co kiedyś było domeną wybranych — jak np. dostęp do szerokopasmowego Internetu — dziś jest na wyciągnięcie ręki niemal każdego. Nie inaczej jest z rynkiem inwestycyjnym. Dziś inwestować może niemal każdy, a mnogość opcji przyprawi laika o ból głowy. Jedną z tych opcji, której warto się przyjrzeć jest inwestycja w młode, obiecujące spółki akcyjne.

Dlaczego w ogóle warto rozważyć inwestycje w młode spółki (lub startupy) z nieugruntowaną pozycją rynkową? Ponieważ takie firmy, z racji znajdowania się na wczesnym etapie rozwoju, mają największe możliwości wzrostu. Łatwo wskazać przykłady firm o międzynarodowym zasięgu, które w swoim „niemowlęcym etapie” były startupem, ledwo wiążącym koniec z końcem, w który ktoś zainwestował. W idealnym scenariuszu taka inwestycja po kilku latach zwraca się wielokrotnie.

Nie żyjemy jednak w idealnym świecie, a brutalna rzeczywistość wygląda tak: znacząca większość startupów ponosi porażkę (w zależności od źródła szacuje się, że od 60% do 90% takich biznesów plajtuje). Dlatego też każda inwestycja w tego typu podmioty musi być częścią przemyślanej, zdywersyfikowanej strategii inwestycyjnej.

Wypracowanie takiej strategii wymaga zazwyczaj albo czasu, albo pieniędzy, więc dobrym punktem wyjścia jest start od inwestowania małych kwot. Inwestując małe kwoty (oczywiście dla każdego pojęcie „małe” oznacza coś innego), nabędziesz doświadczenia, a ewentualne potknięcia nie zachwieją Twoją równowagą finansową. W realizowaniu takiej strategii z pomocą przychodzi m.in. crowdfunding udziałowy. Zazwyczaj za pośrednictwem tej metody możesz nabyć akcje młodych spółek już od kilkudziesięciu złotych, co pomaga w rozłożeniu kapitału, który inwestujesz, na wiele mniejszych części, a tym samym dywersyfikuje Twój portfel inwestycyjny.

Dlaczego spółki decydują się na crowdfunding udziałowy?

Emisja akcji dla wielu biznesów to bardzo pożądane rozwiązanie. W „życiu” większości firm przychodzi moment, w którym dalszy rozwój uzależniony jest od posiadania niezbędnego kapitału. Taki kapitał można pozyskać za pomocną m.in. kredytu bankowego, współpracy z funduszem venture capital/aniołem biznesu lub za pomocą crowdfundingu udziałowego właśnie.

Ta ostatnia opcja pozwala na pozyskanie nawet kilku milionów złotych w zamian za oddanie relatywnie niewielkiej części własności, pozwalając trafić do szerokiego grona mniejszych inwestorów. Im większa społeczność czuję sentyment do danej marki, tym większe szanse powodzenia emisji akcji danego biznesu.

O czym pamiętać przed inwestycją?

Przede wszystkim musisz mieć świadomość, że każda, absolutnie każda inwestycja obarczona jest ryzykiem utraty inwestowanych środków. Jak więc zminimalizować owo ryzyko? Dobrze przyjrzyj się spółce, w którą chcesz zainwestować. Zacznij od prostej analizy SWOT, dzięki której zidentyfikujesz słabe strony i zagrożenia, z jakimi musi mierzyć się dany biznes. Pozwoli Ci to wybrać obszary, którym warto poświęcić więcej czasu na analizę. Mając tę wiedzę, porównaj interesującą Cię spółkę z innymi, podobnymi firmami, przejrzyj jej dotychczasowe wyniki finansowe, zweryfikuj jej plany i dopytaj osoby odpowiedzialne za emisje o wszelkie nieścisłości.

A może to Twoja spółka szuka finansowania?

W takim wypadku warto zgłosić się do profesjonalistów. Podpowiedzą Ci, jak szukać inwestora, przeanalizują Twoje dotychczasowe działania i materiały inwestorskie (jak np. pitch deck), a jeżeli Twój biznes będzie spełniał niezbędne warunki, zorganizują emisję akcji.

 

 

Napisz komentarz

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search