///

Tysiące widzów przed komputerami. Laur Konrada tegorocznych Interpretacji dla Katarzyny Szyngiery z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

7 minut czytania
fot. Katowice Miasto Ogrodów

Główną nagrodę zakończonego w sobotę XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach zdobyła Katarzyna Szyngiera, za poruszający temat stosunków polsko-ukraińskich spektakl „Lwów nie oddamy”. Przedstawienie wystawił Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Jubileuszowa edycja festiwalu odbyła się w całości w internecie. Od 23 do 28 listopada publiczność obejrzała 5 spektakli zakwalifikowanych do konkursu na stronie internetowej festiwalu. Tam też mogła oglądać m.in. spektakle teatru telewizji, filmy dokumentalne i krótkie fabuły reżyserów związanych z Katowicką Szkołą Filmową, czy słuchać wybranych słuchowisk radiowych. Reżyserzy tych ostatnich, wraz ze spektaklami telewizyjnymi, walczyli o osobne nagrody. Tylko spektakle konkursowe śledziło na żywo w sumie ok. 5 000 widzów. Największą oglądalność miał spektakl „Gracjan Pan”, który obejrzało ponad 1 500 osób.

Najważniejszy był jednak pojedynek o Laur Konrada, główną nagrodę Interpretacji. Selekcjonerzy festiwalu zakwalifikować do niego mogli spektakle z ostatnich dwóch sezonów autorstwa reżyserów, od których debiutu nie minęło więcej niż 10 lat. W tym roku na Laur Konrada i Nagrodę Publiczności szansę mieli: Małgorzata Warsicka ze spektaklem „Mistrz i Małgorzata” z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, Katarzyna Szyngiera ze spektaklem „Lwów nie oddamy” zrealizowanym w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Cezary Tomaszewski ze spektaklem „Gracjan Pan” z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, Piotr Łukaszczyk ze spektaklem „Jutro przypłynie królowa” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Jędrzej Piaskowski ze spektaklem „Jezus” z Nowego Teatru w Warszawie.

Każdy z jurorów Intepretacji tradycyjnie dysponował jednym głosem i nagrodą 10 000 zł dla wybranego reżysera. Podczas wirtualnej gali finałowej organizatorzy zdalnie łączyli się z każdym z jurorów. Jako pierwsza swoją nagrodę przyznała scenografka i kostiumolożka Katarzyna Sobańska, wskazując na na Katarzynę Szyngierę. – Za pełną pasji i twórczą postawę, nadanie formy teatralnej istotnym problemom współczesności. Za okiełznanie demonów przeszłości w sposób wartki i czuły – wyjaśniła Sobańska.

Aktorowi Jackowi Poniedziałkowi bardziej podobał się jednak spektakl „Gracjan Pan” i to na niego oddał głos. – Za bezkompromisowość w docieraniu do pozornie prostych spraw. Za odnalezienie szczególnego tonu – tłumaczył.

Pisarz i historyk literatury Stanisław Rosiek wybrał inny spektakl – „Mistrza i Małgorzatę”. – Przyznaję mu swoją nagrodę za odwagę sięgnięcia po klasyczny tekst o rozległych tradycjach teatralnych – mówił.

Szalę na rzecz Katarzyny Szyngiery za jej „Lwów nie oddamy” przechyliło dwóch ostatnich jurorów: scenograf Marcel Sławiński i reżyser Grzegorz Jarzyna, który przewodził również pracom jury. Proporcją 3:2 głosów Katarzyna Szyngiera została laureatką XX Interpretacji.

Katarzyna Szyngiera (rocznik 1986) jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie oraz Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Współpracowała przy spektaklach w reżyserii Pawła Miśkiewicza, Anny Augystynowcz i Michała Borczucha.

Jest laureatką konkursu na inscenizację dawnych dzieł literatury polskiej „Klasyka żywa”, w ramach którego zrealizowała dramat Tadeusza Różewicza „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie oraz laureatką głównej nagrody VI Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-teatr 2015 za ten sam spektakl.

Jej najnowsze projekty to realizacja czytania aktorskiego autorskiego scenariusza „Granica” podczas festiwalu Sopot Non Fiction w sierpniu 2020 roku. Tekst analizuje problem granic w dzisiejszej Europie: tych które dzielą kraje i tych, które oddzielają od siebie ludzi, który to problem uwidocznił się podczas pandemii. Jego premiera jest planowana w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie, gdzie powstał spektakl „Lwów nie oddamy”.

Pozostali laureaci:

Nagrodę w wysokości 7 000 zł za konkurs na reżysera najlepszego słuchowiska Teatru Polskiego Radia wygrała Aleksandra Głogowska za słuchowisko „Przed sklepem jubilera” autorstwa Karola Wojtyły

Nagrodę w wysokości 70 00 zł za konkurs na reżysera najlepszego Teatru Telewizji realizowanego przez WFDiF w ramach cyklu Teatroteka wygrał Filip Gieldon za spektakl „Kasie” autorstwa Wojciecha Tremiszewskiego

Nagroda publiczności w wysokości 10.000 zł ufundowana przez Marszałka Województwa Śląskiego za najlepszą reżyserię została przyznana Małgorzacie Warsickiej za spektakl „Mistrz i Małgorzata”
z Teatru Polskiego z Bielska-Białej

Nagroda Dziennika Teatralnego w postaci drzeworytu „Imogen und Jachimo in Shakespeare’s Cymbeline” została przyznana pani Marcie Gzowskiej-Sawickiej za rolę Wolanda w spektaklu „Mistrz
i Małgorzata” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego z Bielska-Białej.

Festiwal zorganizowało Miasto Katowice, a dofinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat honorowy objął Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa. Patronami medialnymi był tygodnik „Polityka”, Gazeta Wyborcza, Polskie Radio Katowice oraz portal Dziennik Teatralny. (BP)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.