///

Na pyrzowickim lotnisku wylądował jeden z największych samolotów na świecie. Antonov An-124 Rusłan wypełniony jest po brzegi produktami medycznymi

4 minut czytania
fot. Piotr Adamczyk Katowice Airport

Na katowickim lotnisku wylądował Antonov An-124 Rusłan wypełniony produktami medycznymi. To jeden z największych samolotów transportowych na świecie. Kolejne dwa loty czarterowe z Chin zaplanowane są na grudzień.

Zapotrzebowanie na środki ochrony indywidualnej, odzież i maski medyczne nie słabnie. ZARYS International Group zdecydował się na realizację kolejnych lotów czarterowych koniecznych, aby uzupełnić zapasy magazynowe i zapewnić utrzymanie łańcucha dostaw dla polskiej służby zdrowia.

Ładunek o kubaturze 700 m³ stanowiły kombinezony ochronne, maski FFP3 o właściwościach antywirusowych i antybakteryjnych, maski tlenowe, fartuchy chirurgiczne, a także pulsoksymetry i termometry bezdotykowe. Wielkość dostawy – 700 m³, to około 116 ton towaru.

fot. Piotr Adamczyk Katowice Airport
fot. Piotr Adamczyk Katowice Airport
fot. Piotr Adamczyk Katowice Airport

Wybór samolotu jako środka transportu nie jest przypadkowy. Czas trwania tej operacji logistycznej od momentu przyjęcia towaru na lotnisku w chińskim Wuhan do chwili wyładunku zajął około 7 dni. Dla porównania, w przypadku drogi morskiej towar dociera do Polski z Chin po 8 tygodniach, czyli około 56 dniach, natomiast szybszy transport kolejowy zajmuje nawet miesiąc. Samolot okazuje się najlepszym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy czas realizacji zadania jest priorytetem.

Zgodnie z planami, Antonov An-124 Rusłan przed końcem roku, jeszcze dwukrotnie zawita do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Katowicach.

Poniedziałkowa wizyta An-124 Rusłan była dziewiątą komercyjną operacją tego typu statku powietrznego w historii pyrzowickiego lotniska. Po raz pierwszy, jeden z największy towarowych samolotów świata, odwiedził Katowice Airport w listopadzie 1997 roku. Maksymalna masa startowa Rusłana to 405 ton, na pokład może wziąć nawet do 150 ton ładunku. Samolot ma 69 metrów długości, 73 metry rozpiętości skrzydeł i ponad 20 metrów wysokości. W latach 1982-2004 wyprodukowano 55 sztuk An-124, z tego około 20 sztuk jest ciągle wykorzystywanych do komercyjnego transportu ładunków.

Katowice Airport jest największym regionalnym lotniskiem cargo w Polsce. W 2019 roku z i do Pyrzowic na pokładach statków powietrznych przewieziono ponad 20 tys. ton ładunków. Rok 2020, pomimo pandemii koronawirusa, zamkniemy z podobnym wynikiem. Od lat rozwijamy infrastrukturę dedykowaną obsłudze tego segmentu ruchu lotniczego. W 2015 roku do użytku oddaliśmy nową drogę startową o długości 3 200 metrów, rok później nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m kw. wraz z przedterminalową płytą postojową, którą w latach 2017-2019 rozbudowaliśmy. Widzimy coraz większe zainteresowanie rozwojem tego segmentu w Pyrzowicach wśród największych firm specjalizujących się w transporcie frachtu lotniczego, dlatego  pracujemy nad kolejnymi projektami infrastrukturalnymi w obszarze cargo. Już teraz dzięki infrastrukturze pyrzowickiego lotniska możliwe jest utrzymanie nie tylko regularnych łańcuchów dostaw drogą lotniczą, ale także realizacja czarterów cargo jednymi z największych samolotów świata. Cieszymy się, że firma Zarys ponownie wybrała Katowice Airport i to właśnie przez nasz port, na pokładzie An-124, do Polski trafia wyprodukowany na jej zlecenie jednorazowy sprzęt medyczny niezbędny w walce z pandemią koronawirusa. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport. (BP)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.