Od soboty (17 października) zmiany w podróżowaniu w pojazdach komunikacji miejskiej. W zawiązku z obostrzeniami będzie w nich mogło przebywać mniej pasażerów. Każdy autobus, tramwaj czy trolejbus zabierze tyle osób, ile stanowi 30 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących.
Podczas zwiększonej zachorowalności na COVID-19, m.in. wprowadza kolejne zmiany w rozkładach jazdy i zachęca do podróży tramwajem.
- Od 17 października obowiązuje ograniczenie w transporcie zbiorowym do 30% pojemności miejsc siedzących i stojących
- ZTM realizuje plan w sytuacji nowych obostrzeń, m.in. zmienia rozkłady jazdy, dokłada kursy na obleganych liniach autobusowych, wzmacnia ofertę tramwajów, na bieżąco bada przepływy pasażerskie na przystankach
- Od początku pandemii ZTM dezynfekuje codziennie wszystkie pojazdy i podejmuje szereg innych działań na rzecz bezpieczeństwa pasażerów #dbajmy-o-siebie-nawzajem
Przedstawiciele ZTM podkreślają, że spodziewali się zmiany obostrzeń, więc teraz realizują plan i reorganizują transport.
– W przypadku komunikacji autobusowej, pole manewru nie pozostało duże. Wynika to m.in. z ograniczonych możliwości naszych przewoźników – przyznaje rzecznik prasowy ZTM Michał Wawrzaszek. – Większe rezerwy mamy w komunikacji tramwajowej. Tramwaje mają stosunkowo dużą pojemność, więc tam, gdzie to możliwe zachęcamy pasażerów do wyboru transportu szynowego – wskazuje Wawrzaszek.
Do tej pory organizator transportu wprowadził prawie 850 zmian w rozkładach jazdy. Na liniach, gdzie frekwencja jest duża, zwiększano liczbę kursów lub pojazdy mniejsze zastępowano większymi. Z kolei na trasach, gdzie podróżnych było mniej, oferta przewozowa była ograniczana.
– Te działania mamy już sprawdzone i jako profesjonalny organizator po prostu wiemy co mamy robić. Po zapowiedzi przez rząd nowych obostrzeń ponownie będziemy je realizować na dużą skalę – zapowiada dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. – Dużą rolę w zapewnieniu możliwie optymalnej liczby kursów na poszczególnych liniach będą odgrywać przewoźnicy, którzy dysponują skończoną liczbą pojazdów i kierowców. Istotne jest też finasowanie. Gminy muszą wyrazić zgodę na zwiększenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej na ich obszarze – wskazuje Gutowska.
Szczegółowe informacje dotyczące wprowadzanych zmian są i będą publikowane w specjalnym komunikacie na stronie internetowej www.metropoliaztm.pl (BP)