Ruszają zapisy na miejskie rowery. Kolejność zgłoszeń nie ma znaczenia

Fot. screen FB ZTP

Pod adresem lajkbike.ztp.krakow.pl będzie można zapisać się na wypożyczenie miejskiego roweru. Strona internetowa nowego systemu rowerów miejskich ruszy w samo południe we czwartek, 17 sierpnia 2023 roku. Kolejność zgłoszeń nie będzie miała znaczenia – jeśli chętnych będzie więcej niż jest rowerów, zostanie zorganizowanie losowanie, które wyłoni osoby uprawnione do wypożyczenia.

Do dyspozycji jest na razie 500 rowerów tradycyjnych i 250 rowerów elektrycznych. Składając wniosek trzeba zaznaczyć, jaki jednoślad chcemy wypożyczyć. Sprzęt będzie można otrzymać do domu nawet na trzy miesiące. Rowery będą mogły wypożyczyć osoby pełnoletnie, mieszkające na co dzień w Krakowie, odpowiednio za: 29 zł i 79 zł miesięcznie. Trzeba mieć też pieniądze na kaucję zwrotnę: 100 zł za rower zwykły i 500 zł za elektryczny).

– Na zapisanie się będzie ponad dwa tygodnie – pierwsza pula rowerów zostanie wybrana losowo wśród osób, które napiszą do nas do 1 września do godz. 12.00. Kolejność zgłoszeń nie gra roli – informują przedstawiciele Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Strona internetowa nowego systemu rowerów miejskich lajkbike.ztp.krakow.pl zostanie uruchomiona w czwartek, 17 sierpnia, o godz. 12.00.

Aby zostać użytkownikiem systemu LajkBike’a trzeba będzie wykonać kilka czynności.

Najpierw należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, na stronie:  https://lajkbike.ztp.krakow.pl/.

Użytkownik następnie otrzyma e-mail potwierdzający przyjęcie zgłoszenia. Jeśli egzemplarz roweru, którego chęć wypożyczenia była zgłoszona, jest dostępny, wówczas wysyłany będzie mail z prośbą o dokonanie przedpłaty w celu wypożyczania. Po jej dokonaniu, w wyznaczonym terminie trzeba będzie osobiście zgłosić się po odbiór sprzętu.

– Istotne jest, że przynajmniej w pierwszej turze wynajmu naszej puli rowerów (jeśli będzie więcej chętnych niż oferowanego sprzętu) odbędzie się losowanie. Nie będzie więc ważne, kiedy ktoś wyśle formularz zgłoszeniowy. O kolejności wydawania sprzętu zdecyduje maszyna. Trafią do niej nadane numery zgłoszeń, które otrzymaliśmy od 17 sierpnia do 1 września, do godz. 12.00. A w przypadku niezgłoszenia się wypożyczających, kolejne osoby też będą dolosowywane – informuję urzędnicy.

Rowery LajkBike zgodnie z regulaminem są przeznaczone tylko do użytku niekomercyjnego. Wykonywanie pracy zarobkowej, czyli na przykład realizacja dostaw kurierskich, będzie zabroniona. Rowerem będzie można poruszać się tylko na terenie Krakowa oraz strefy buforowej obejmującej obszar 1 km od granic miasta. Ma być to bowiem promocja roweru jako transportu miejskiego, a nie formy rekreacji.

Sprzęt każdy użytkownik otrzyma do domu. Można go będzie przechowywać na ulicy lub w innych ogólnie dostępnych miejscach, ale w takich sytuacjach trzeba będzie pamiętać o jego właściwym zabezpieczeniu. Chodzi o zablokowanie tylnego koła oraz przymocowanie ramy roweru dołączonym łańcuchem do stojaka rowerowego lub innego, podobnego stałego uchwytu.

W cenie abonamentu LajkBike użytkownicy otrzymają nie tylko rower na wyłączność, ale też usługę naprawy usterek. – Mówimy tu o takich niezawinionych kłopotach jak przebita dętka, zużyte klocki hamulcowe, urwany łańcuch, rozregulowana przerzutka, pęknięta szprycha czy scentrowane koło – wyliczają urzędnicy.

Takie zgłoszenia będzie można przesyłać za pośrednictwem panelu użytkownika na stronie internetowej systemu. Potem trzeba dostarczyć rower do miejskiego serwisu albo pozostawić w ogólnodostępnym miejscu (odpowiednio go zabezpieczając).

– Usterki będziemy naprawiać tak szybko, jak to tylko będzie możliwe. Nie powinno to trwać dłużej niż 2 dni robocze od dostarczenia przez użytkownika roweru do serwisu przy ul. Przewóz 21, lub 4 dni robocze, w przypadku pozostawienia roweru na terenie miasta – zapewniają urzędnicy.

Jeśli naprawa usterki będzie wymagała dłuższego czasu, opłacony czas wypożyczenia zostanie wydłużony o te „nadprogramowe” dni.

Naprawiony rower będzie można odebrać przy ul. Przewóz 21 lub Wielopole 1.

W przypadku kradzieży roweru lub baterii użytkownik będzie zobowiązany niezwłocznie zgłosić ten fakt ZTP oraz policji. Powinien też zwrócić klucze do blokady. Jeżeli w toku postepowania okaże się, że rower nie został prawidłowo zabezpieczony przed kradzieżą, ZTP obciąży użytkownika kwotą odpowiadającą pełnej wartości roweru.

Jeśli LajkBike’i będą cieszyły się dużym zainteresowaniem, już w przyszłym roku będzie ich 250 sztuk więcej – planowany jest bowiem zakup kolejnych rowerów elektrycznych do systemu.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Exit mobile version