Tramwajem z Krowodrzy Górki na Azory? Potrzeba na to ćwierć miliarda złotych

Fot. ZIM w Krakowie

Nowa linia tramwajowa o długości 2,2 km, łącząca Krowodrze Górkę i Azory, nowa pętla autobusowo-tramwajowa na Azorach i w jej sąsiedztwie trzypoziomowy parking P+R na ok. 200 samochodów – to nowe plany Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie dotyczące rozbudowy układu komunikacyjnego na północy Krakowa. Na ich realizację miejska jednostka chce dostać unijną dotację. Koszt budowy nowej linii tramwajowej i związanych z nią innych inwestycji to ćwierć miliona złotych.

Pod koniec czerwca został złożony wniosek o dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki na Azory ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021–2027. Chodzi o unijny program FEniKS jest następcą dwóch wcześniejszych Programów Operacyjnych Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) realizowanych w perspektywach 2007–2013 oraz 2014–2020. Decyzji o rozdziale pieniędzy można się spodziewać pod koniec tego roku.

Koszt budowy nowej linii tramwajowej i związanych z nią innych inwestycji powinien wynieść ok. 250 mln złotych, z czego tzw. koszt kwalifikowany do unijnego dofinansowania to nieco ponad 203 mln złotych. ZIM chce uzyskać do 85 proc. tej kwoty, czyli blisko 173 mln złotych.

Zmiany na Azorach

Plany ZIM zakładają budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory (o długości 2,2 km toru podwójnego) wraz z infrastrukturą techniczną. W miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy. Pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowo projektowanej linii przewidziano: budowę czterech par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu P+R.

W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych powstanie trzypoziomowy parking P+R na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem Bike & Ride o pojemności 60 stanowisk postojowych. Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Obecnie ZIM czeka na zezwolenie na realizację tej inwestycji, które powinno być wydane jesienią tego roku. Jeśli uda się pozyskać unijne pieniądze, w pierwszej połowie 2025 roku zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane.

Starowiślna też za unijne pieniądze?

Miasta stara się o unijne dotacje nie tylko na nową linie tramwajową na Azory.

W ramach programu FEniKS miasto złożyło wnioski o dofinansowanie projektów o wartości 479,6 mln złotych (z czego kwota dofinansowania wynosi 324,4 mln zł). Poza linią tramwajową na os. Azory Kraków ubiega się o dodatkowe środki na finansowanie rozwoju inteligentnych systemów transportowych, przebudowę torowiska tramwajowego na ulicy Straszewskiego, Karmelickiej wraz z rozjazdami i przebudowę ulicy Starowiślnej.

Dodatkowo MPK SA złożyło wniosek dotyczący rozwoju floty tramwajowej do obsługi systemu komunikacji miejskiej poprzez zakup niskopodłogowych wagonów. Wydatki w tym zamówieniu wyniosą 455,1 mln zł, z czego kwota zakładanego dofinansowania mogłaby osiągnąć poziom 64,5 mln złotych.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Exit mobile version