W poniedziałek, 15 maja 2023 roku, zaczynają obowiązywać zmiany w strefie płatnego parkowania w Krakowie. Choć formalnie podwyżka opłat za postój na ulicach Krakowa została przesunięta na 5 sierpnia 2024 roku, to w niektórych miejscach parkowanie… drożeje. Jak to możliwe?
Blisko trzy miesiące temu (22 lutego 2023) Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o nowych opłatach za parkowanie na ulicach. Uchwała miała wprowadzić dużo wyższe opłaty, do tego za każdą kolejną godzinę postoju cena rosła. Dla krakowian przewidziano niższe stawki, ale warunkiem skorzystania z nich miała być regulowanie należności za pomocą aplikacji mobilnych. I to zróżnicowanie opłat zakwestionowali prawnicy wojewody małopolskiego. Uznali, że to dyskryminacja osób, które nie korzystają z telefonów komórkowych i aplikacji. Wojewoda unieważnił tylko zapis warunkujący korzystanie z niższych opłat przy płaceniu za pośrednictwem aplikacji. Dlatego radni samą podwyżkę przesunęli na przyszły rok, by miasto miało czas na dostosowanie parkomatów do zróżnicowania opłat. Ale inne zapisy uchwały o zmianach w strefie parkowania wchodzą w życie właśnie 15 maja 2023.
Radni np. zmienili kilka podstref – przypisali im wyższą kategorię. Oto te podstrefy:
*Sektor C5 zostanie zmieniony na B5
*Sektor C10 zostanie zmieniony na B10
*Sektor B20 zostanie zmieniony na A20
*Sektor B6 zostanie zmieniony na A6
Dodatkowo ostanie wydzielony sektor B30.

Skutkiem takich zmian będą wyższe opłaty w kilku podstrefach. Zmiana podstrefy z C na B oraz z B na A wiąże się z wprowadzeniem w tych obszarach wyższych opłat za parkowanie. Dla przykładu – osoby parkujące na Dębnikach, w sektorze C5 do tej pory za godzinę postoju płacili 4 zł, natomiast już od 15 maja za godzinę zapłacą 5 zł – o złotówkę więcej.
15 maja 2023 roku wchodzą w życie także dwa inne przepisy. Pierwszy – dla osób korzystających z parkomatów bądź aplikacji, czas do dokonania opłaty za postój został wydłużony do 7 minut, z aktualnie obowiązujących 5 minut. Drugi – to zmiana wysokości i zasad uiszczania opłaty dodatkowej, czyli kary, kiedy opłata postojowa nie zostanie uiszczona. Podstawowa wysokość opłaty dodatkowej wyniesie 250 zł, jednak w przypadku dokonania płatności w terminie, który umożliwi jej zaksięgowanie na koncie ZDMK, w ciągu siedmiu dni od otrzymania zawiadomienia, opłata zostanie obniżona do 150 zł.
Za rok wyższe opłaty i większa strefa
Pozostałe regulacje wejdą w życie 5 sierpnia 2024 roku. Jakie?
Przede wszystkim podwyżka opłat i zróżnicowanie ich tak, by mieszkańcy (posiadacze Karty Krakowskiej) płacili mniej niż przyjezdni. Dla przykładu – dziś godzina postoju w podstrefie A (najbliżej centrum) kosztuje 6 złotych. Po podwyżce pierwsza godzina ma kosztować 9 złotych, druga – 10 złotych, trzecia – 11 złotych, a czwarta i każda kolejna – 9 złotych. To stawki dla przyjezdnych, bo posiadacze Karty Krakowskiej Karty (mieszkańcy Krakowa) przewidziano niższe opłaty: za pierwszą godzinę – 6 złotych, za drugą godzinę – 7 złotych, za trzecią – 8 złotych, za czwartą i każdą następną godzinę – 6 złotych. Poniżej nowe opłaty, które będą stosowane od przyszłorocznych wakacji.
Dla kierowców, którzy nie posiadają statusu Karty Krakowskiej, stawki w podstrefach przedstawiają się następująco:
Dla kierowców posiadających status Karty Krakowskiej, stawki w podstrefach wyglądają następująco:
To nie koniec zmian.
Dojdzie także do kolejnego poszerzenia Obszaru Płatnego Parkowania o nowe rejony, takie jak:
*Sektor B30 – poszerzenie o dalszy fragment Czarnej Wsi
*Sektor C23 – rejon za rondem Antoniego Matecznego w kierunku ulicy Jerzego Turowicza
*Sektor C24 – rejon pomiędzy ulicą Za Torem, aleją Pod Kopcem do ulicy Wielickiej
*Sektor C31 – rejon Błoń oraz Czarnej Wsi z wyłączeniem obszaru Cichego Kącika
*Sektor C32 – rejon Bronowic wzdłuż Armii Krajowej do wysokości ulicy Bronowickiej
*Sektor C33 – rejon wzdłuż ulicy Bronowickiej do Armii Krajowej oraz torów kolejowych
Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG