Kładka dla pieszych na zakopianką w Mogilanach jest już gotowa. Zostanie otwarta we wtorek, 22 października 2024 roku. Następna kładka powstaje w Myślenicach, a w przyszłym roku rozpocznie się budowa trzech takich przejść w Libertowie.
Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką powstało w południowej części Mogilan, obok przystanku autobusowego Włosań, łącząc ul. Żary i św. Rity. Każdego dnia przejeżdża tędy ponad 52 tysiące samochodów, więc kładka zdecydowanie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z ich udziałem. Kładka powstała na trzech podporach – dwie są po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości. Biegnie 6 m nad DK7. Wejścia na kładkę są dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 6,5 mln zł. Inwestycję zrealizowała firma Primost Południe.
Kładka zostanie otwarta we wtorek, ale to jeszcze nie koniec robót w tym miejscu. – Do wykonania zostały nam jeszcze prace porządkowe związane z demontażem barier, usunięciem pasów i pomalowaniem nowych znaków. W środę będziemy prowadzić prace na jezdni w kierunku Krakowa, a ruch będzie się wtedy odbywał jednym pasem. W czwartek roboty przeniosą się na jezdnię w kierunku Zakopanego i ruch również będzie poprowadzony jednym pasem – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
•koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą,
•koło przystanku autobusowego Góra Libertowska,
•przy skrzyżowaniu DK7 z ul. Rumianą i Przylesie.
Te obiekty powstaną w ramach przebudowy zakopianki w Libertowie. Inwestycja będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach we wrześniu została oddana do użytku inna kładka, w Głogoczowie. Trwają też prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach. Częścią tej inwestycji jest budowa przejazdu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. – Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku – dodaje Kacper Michna.
(AI GEG)