Drogowcy odbudowali… dom Jalu Kurka

Grzegorz Skowron
Fot. GDDKiA Kraków

Drogowcy budują i remontują drogi. Ale czasem stawiają także domy. Tym razem odbudowali drewniany dom, który wcześniej stał w okolicy tunelu pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7. To dom pisarza Jalu Kurka. Został rozebrany i odtworzony w nowym miejscu – 4 kilometry od pierwotnej lokalizacji. Budynek został właśnie przekazany gminie Jordanów.

- reklama -

Wzorowany na styl zakopiański budynek został zbudowany przez pisarza pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Wcześniej w tym miejscu znajdowała się chałupa jego matki. Dom Jalu Kurka to dość duży obiekt, ma cztery kondygnacje, 11 pomieszczeń i powierzchnię użytkową 259 metrów kwadratowych. 

- REKLAMA -

– Zabytkowy budynek znajdował się kilkadziesiąt metrów na zachód od obecnego portalu północnego tunelu, dlatego też podjęto decyzję o jego rozbiórce i przeniesieniu w nowe miejsce – relacjonuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Advertisement -
dom jalu kurka gddkia

(Fot. GDDKiA Kraków)

Dom został rozebrany zimą, na przełomie 2021 i 2022 roku. Po renowacji drewnianych elementów konstrukcji i uzupełnieniu zniszczonych części budynek został odtworzony 4 km na południowy zachód od pierwotnej lokalizacji, w Naprawie na działce w pobliżu boiska i pływalni.

Jalu Kurek (1904-1983) był poetą, pisarzem, redaktorem i tłumaczem, przedstawicielem literackiej Awangardy Krakowskiej. Związany rodzinnie z Naprawą, z której pochodziła jego matka. Znaczną część życia spędził w Krakowie, gdzie upamiętniono go nadając jego imię parkowi położonemu przy ul. Warszawskiej. Jego najbardziej znane dzieło to napisana jeszcze przed wojną powieść „Grypa szaleje w Naprawie”, przedstawiająca trudne realia życia małopolskiej wsi w dobie Wielkiego Kryzysu. 

Tunel S7 

Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. – Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa.  Tunel został udostępniony do ruchu 12 listopada 2022 roku – przypomina Kacper Michna.

Każda z dwóch nitek tunelu ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. – Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Nasz sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. 9 marca tego roku odnotowaliśmy 10-milionowy przejazd – dodaje przedstawiciel GDDKiA.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *