29 proc. Polaków przeznaczyłoby od 301 do 500 zł na prezent jako gość na chrzcinach czy komunii, a 17 proc. od 701 do 1000 zł, 13 proc. zaś od 101 do 200 zł – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”.
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”, najwięcej, bo 29 proc. Polaków przeznaczyłoby na kopertę lub prezent jako gość na chrzcinach czy komunii u rodziny, przyjaciół od 301 do 500 zł. Taką odpowiedź najczęściej wskazywali mieszkańcy metropolii (40 proc.) oraz osoby w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 34 i 31 proc.).
Dodano, że 17 proc. badanych wskazało, że na taki prezent przeznaczyłoby od 701 do 1000 zł; tak odpowiedziało 23 proc. zarabiających od 7 000 zł w górę i 25 proc. z dochodem od 2000 do 2999 zł na rękę, oraz 22 proc. 30-39 latków.
Na trzecim miejscu, według wskazań ogółu ankietowanych, znalazła się kwota w przedziale od 101 do 200 zł (13 proc.). Taką odpowiedź najczęściej wybierali 40-49 i 60-69 latkowie (w obu przypadkach po 16 proc.), mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób (17 proc.) oraz zarabiający od 2000 do 2999 zł (19 proc.).
„W dalszej kolejności badani wybierali kwotę od 501 do 700 zł (10 proc.). Najczęściej były to osoby w wieku 40-49 lat (18 proc.), ze średnich miast (18 proc.) do 250 tys. mieszkańców oraz zarabiający od 7000 zł netto w górę (19 proc.)” – przekazała Ewa Cegielska z Santander Consumer Banku.
Jak dodała, taki sam odsetek ogółu ankietowanych wskazywał odpowiedź od 201 do 300 zł (10 proc.). Była to najpopularniejsza odpowiedź wśród 30-39 latków (17 proc.) i badanych z metropolii (18 proc.).
Z badania wynika, że dla 76 proc. pytanych najbardziej obciążającym kosztem związanym z udziałem w weselu, komunii lub chrzcinach jest koszt prezentu lub pieniędzy do koperty. Co trzeci z badanych w związku z chęcią ograniczenia wydatków zadeklarował, że byłby skłonny odmówić udziału w weselu lub komunii (kolejno 40 i 31 proc.), a co czwarty w chrzcinach (27 proc.).
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu br. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków.
(PAP)