Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił UPC Polska zarzuty dotyczące narzucania klientom nowych, niezamawianych produktów i wyższej ceny bez ich zgody – przekazał w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu – zaznaczono.
Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UPC Polska w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” w okresie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia 2022 roku podwyższała abonament klientom mającym umowy na czas nieoznaczony. Według UOKiK konsumenci otrzymywali od spółki wiadomości, z których dowiadywali się, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów, w tym programów premium, lub szybszy internet. „Wiązało się to z wprowadzeniem dodatkowej opłaty od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu” – zauważono.
W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, cytowanego w komunikacie, program „Więcej korzyści dla Ciebie” zakładał świadczenie usług o innych parametrach niż te, które zamówili konsumenci. Jak stwierdził, były to nowe produkty, a przedsiębiorca nie uzyskał zgody ani wyraźnego oświadczenia woli klientów w zakresie ich uruchomienia i naliczania dodatkowych opłat.
„Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi (…). Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali” – przekazał Chróstny.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, UPC Polska grozi kara do 10 proc. obrotu – podał UOKiK.
Urząd zauważył, że abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację ze zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, „przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie”. Podkreślono jednak, że wszystkie te możliwości oznaczały, iż ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiano, został przerzucony na konsumentów. „W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane” – podkreślił UOKiK.
W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać opłacenia wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofanie się z nowych warunków.
UPC Polska należy do Grupy P4, właściciela marki Play – operatora telekomunikacyjnego obsługującego 16,5 mln osób w całym kraju. Według informacji podawanych na stronie firmy z usług UPC korzysta ponad 1,6 mln klientów w Polsce.
(PAP)