Koniec zimowej przerwy na budowach dróg w Małopolsce. Sprawdź, co i gdzie się buduje

Grzegorz Skowron
Fot. GDDKiA Kraków

15 marca kończy się zimowa przerwa na placach budów nadzorowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Roboty na wszystkich budowanych trasach zostały wznowione, choć w czasie zimy praca prowadzone były w sumie na 83 kilometrach dróg w naszym województwie, jak zapewnia GDDKiA – na wszystkich kluczowych inwestycjach.

- reklama -

– Główną przeszkodą w ostatnich miesiącach w prowadzeniu prac budowlanych była zmienna pogoda – zaznacza Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. – Obfite opady śniegu pojawiły się już na początku grudnia. W kolejnych tygodniach na przemian padał śnieg i deszcz, ziemia zamarzała i odmarzała, zamieniając się często w grząskie błoto. Takie warunki znacznie utrudniały prace na budowach, nie można było np. wykonywać wykopów lub budować nasypów – tłumaczy Kacper Michna. Zaznacza jednak, że w przypadku wszystkich inwestycji, również tych realizowanych w terenach górskich, wykonawcy planowali je w taki sposób, aby część prac móc prowadzić nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych przy zachowaniu odpowiednich reżimów technologicznych.

- REKLAMA -

Poniżej znajdziecie informacje o najważniejszych inwestycjach na drogach krajowych w Małopolsce…

- Advertisement -

Droga ekspresowa S7

Droga S7 między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a Krakowem jest budowana na trzech odcinkach o łącznej długości ponad 42 km.

Odcinek Moczydło – Miechów ma długość 18,7 km i jest zaawansowany w największym stopniu. W zimie wykopano 60 tysięcy m³ ziemi. Przygotowano nasypy o objętości 20 tysięcy m³. Zamontowano 15 km barier drogowych. Prowadzono prace wewnątrz budynków Miejsc Obsługi Podróżnych w Giebułtowie i Małoszowie. Udało się wykonać wiele prac na mostach, wiaduktach i estakadzie – montowano kapy, deski gzymsowe, dylatacje. W ostatnich dniach przerwy zimowej oddano do użytku wiadukt w Brzuchani.

GDDKiA S7 Moczydlo Miechow
Fot. GDDKiA Kraków

Planowany termin zakończenia tej inwestycji to wrzesień 2023 roku. Budowa tego odcinka dostała dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Prace na odcinku Miechów – Szczepanowice rozpoczęły się w październiku 2022 roku. Pierwszy etap prac obejmował usunięcie wierzchniej warstwy gleby z terenu przyszłej „ekspresówki”. Wykonano nasypy o objętości 39 tysięcy m³. Przebudowano 350 m sieci gazowej wysokiego ciśnienia, ułożono 250 m rur kanalizacji deszczowej i 600 m wodociągu. Przeprowadzono rozbiórkę 20 budynków i obiektów, które kolidowały z przebiegiem S7. Przygotowano wykopy pod fundamenty przyszłych mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. Termin zakończenia budowy tego 5,3 km fragmentu S7 to sierpień 2024 roku.

Najbardziej skomplikowany fragment budowanej S7 to odcinek pomiędzy węzłami Widoma i Kraków Nowa Huta o długości 18,3 km. Droga przebiega częściowo przez zurbanizowane tereny Nowej Huty i będzie częścią „ringu krakowskiego” – IV obwodnicy otaczającej miasto. Stąd duża część prac wykonanych zimą wiązała się z przebudową sieci – energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, gazociągów i wodociągów. Ponadto prowadzono zróżnicowane prace na 39 mostach, wiaduktach i estakadach, które powstają na tej trasie. Były to roboty fundamentowe, szalunkowe i zbrojeniowe oraz montaż belek. Budowano mury oporowe i zbiorniki retencyjne. Rozebrano i przygotowano do odbudowy w nowej lokalizacji schron amunicyjny fortu Dłubnia.

GDDKiA S7 Krakow Widoma
Fot. GDDKiA Kraków

Planowany termin zakończenia tej inwestycji to listopad 2024 roku. Budowa tego odcinka dostała dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Północna Obwodnica Krakowa

Na budowie 12,3 km drogi S52, która połączy S7 i DK94 i domknie krakowską obwodnicę, powstają dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Batowicach (496 m długości). W tych obiektach zastosowano specjalne kurtyny, które pozwalały prowadzić prace wewnątrz mimo niesprzyjającej pogody. W Zielonkach wykonywano płyty denne. W tunelu w Batowicach trwały prace wykończeniowe, związane z wykonaniem płyty dennej, drenażu, odwodnienia liniowego, zabudowy chodników, nisz ewakuacyjnych, montażu kanału i systemów teletechnicznych oraz systemu gaszenia. Ten obiekt jest już gotowy w ponad 90 proc.

GDDKiA S52 Polnocna Obwodnica Krakowa
Fot. GDDKiA Kraków

Poza tunelami prace realizowane były głównie na mostach i wiaduktach – budowano ustroje nośne, podpory, wykonywane były prace żelbetowe. Prowadzono także prace wykończeniowe w budynkach Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Modlnica.

Przewidywany termin oddania tej inwestycji do użytku to wrzesień 2024 roku. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa dostała dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Rozbudowa jezdni A4 o trzeci pas

Pomiędzy węzłem Kraków Południe a wiaduktem w ciągu ul. Kąpielowej trwa poszerzanie autostrady A4 o trzeci pas ruchu. Inwestycja prowadzona jest na jezdni w kierunku Rzeszowa na długości 900 m. W zimie zakończono prace w zakresie przezbrajania sieci i budowano nowe ekrany akustyczne. Poprawiono również odwodnienie drogi.

GDDKiA A4 3. pas Kapielowa
Fot. GDDKiA Kraków

Prace przy poszerzeniu tego fragmentu A4 mają się zakończyć w maju 2023 roku. 

Droga krajowa nr 7 węzeł Gaj

Budowa węzła na „zakopiance” rozpoczęła się dwa miesiące przed rozpoczęciem przerwy zimowej. Od grudnia do marca kontynuowane były prace przygotowawcze. Przeprowadzono wycinkę drzew i krzewów oraz rozbiórkę budynków. Rozpoczęto przebudowę sieci elektrycznej i światłowodowej. Budowany jest mur z koszy gabionowych. Przygotowane zostały platformy, które będą wykonywały palowanie pod przyszłe fundamenty wiaduktu.

GDDKiA DK7 Wezel Gaj
Fot. GDDKiA Kraków

Planowany termin zakończenia budowy nowego węzła to koniec 2023 roku.

Droga krajowa nr 47 Rdzawka – Nowy Targ

Budowa nowej dwupasmowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu o długości 16,1 km prowadzona jest w terenie górskim. Ze względu na ostrzejszy niż na nizinach klimat przerwa zimowa trwa tutaj dłużej, od 1 grudnia do 31 marca. Przerwa więc wciąż na tej budowie trwa, jednak – podobnie jak na innych inwestycjach – nie jest to czas bezczynności.

Gdy warunki pogodowe na to pozwalały, realizowano prace na mostach, wiaduktach i estakadach, w tym na najdłuższym obiekcie na tym odcinku – estakadzie w Lasku o długości 702 m i wysokości podpór prawie 25 m. Budowano ustroje nośne, montowano belki, wykonywano roboty szalunkowe, zbrojeniowe i żelbetowe. Przygotowywano pale pod ekrany akustyczne. Kilkukrotnie, ze względu na bardzo niskie temperatury sięgające minus 17 stopni Celsjusza, trzeba było wstrzymać wszystkie prace. 

GDDKiA DK47 Rdzawka Nowy Targ
Fot. GDDKiA Kraków

Mimo zimy i obfitych opadów śniegu udało się wykopać 60 tysięcy m³ twardej skały. Na teren budowy przywieziono 20 tysięcy ton kruszywa, które zostanie wykorzystane w budowie drogi.

Przewidywany termin zakończenia budowy tego odcinka to wrzesień 2024 roku.

Droga krajowa nr 47 rondo Spyrkówka

Rondo w Zakopanem budowane na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza i ul. Spyrkówka to inwestycja, która rozpoczęła się w listopadzie 2022 r., czyli miesiąc przed rozpoczęciem przerwy zimowej. Od grudnia do marca wykonawca prowadził przede wszystkim roboty ziemne i przygotowawcze. Wykonano prace związane z budową kanalizacji deszczowej oraz zabezpieczeniem infrastruktury teletechnicznej i energetycznej, która koliduje z inwestycją.

Planowany termin oddania ronda do użytkowania to kwiecień 2024 roku.

Droga krajowa nr 28 Obwodnica Chełmca

Krótki, bo o długości jedynie 1,4 km, odcinek obwodnicy Chełmca, ma ogromne znaczenie dla poprawy warunków drogowych w okolicy Nowego Sącza. Ten fragment DK28 będzie uzupełnieniem północnej obwodnicy Nowego Sącza i pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Chełmca. W zimie, która na tym terenie trwa zgodnie z kontraktem od 1 grudnia do 31 marca, wykonano nasypy, ściany oporowe oraz pale pod ekrany akustyczne. Budowano kanalizację deszczową i przebudowano sieć energetyczną wysokiego napięcia. Dzięki prowadzeniu prac w zimie przygotowano wcześniej niż planowano wszystkie ustroje nośne mostów. 

GDDKiA DK28 Obwodnica Chelmca
Fot. GDDKiA Kraków

Planowany termin oddania obwodnicy do użytkowania to koniec lipca 2023 roku.

Droga krajowa nr 75 Łącznik brzeski

Budowa tego odcinka o długości 3 km rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Zima była więc czasem przede wszystkim prac przygotowawczych. Przeprowadzono karczowanie terenu, rozbiórkę budynków, wykop i wzmocnienie nowego koryta rzeki Uszwicy. Trwały badania archeologiczne na czterech stanowiskach. 

Planowany termin zakończenia budowy to połowa 2024 roku.

Droga krajowa nr 44 Obwodnica Oświęcimia

Budowa 9 km trasy, która połączy Oświęcim z budowaną drogą ekspresową S1 i wyprowadzi ruch tranzytowy na południe od miasta, rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. W zimie prowadzono prace przygotowawcze, związane z wycinką drzew, robotami saperskimi, przygotowaniem dróg technologicznych, zabezpieczeniem ujęcia wód podziemnych „Zasole” i badaniami archeologicznymi. Wykonano prace rozbiórkowe, przebudowę sieci wodociągowej, gazowej, teletechnicznej i elektroenergetycznej. Wzmacniano również podtorze pod linią kolejową, pod którą będzie budowany przejazd.

GDDKiA DK44 Obwodnica Oswiecimia
Fot. GDDKiA Kraków

Planowany termin zakończenia budowy to II kwartał 2024 roku.

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *