Ad image

Poślizg w programie budowy obwodnic w Małopolsce. Gdzie i kiedy powstaną nowe drogi?

Grzegorz Skowron
Fot. GDDKiA Kraków

Siedem obwodnic w Małopolsce ma powstać w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”. Przygotowania do tych inwestycji znacznie się opóźniają. Przykład? Właśnie złożono wniosek o decyzję środowiskową dla południowej obwodnicy Nowego Targu. To dobra wiadomość, tyle że planowano go złożyć w III kwartale 2022 roku, a więc już pół roku temu. Harmonogramy dla innych małopolskich obwodnic też mają już poślizgi.

- reklama -

W ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” na nowe drogi wyprowadzające ruch poza centrum może liczyć siedem małopolskich miejscowości. To Trzebinia, Limanowa, Maków Podhalański, Nowy Targ, Piwniczna, Tarnów (wschodnia obwodnica) oraz Wadowice. Przedstawiamy stan przygotowań do realizacji tych inwestycji.

- REKLAMA -

Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49

- Advertisement -

GDDKiA właśnie złożyła do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej trasy. Połączy ona budowany na DK47 węzeł Nowy Targ Południe z DK49. Ułatwi dojazd do Białki Tatrzańskiej, Bukowiny Tatrzańskiej, Jurgowa i przejścia granicznego ze Słowacją. We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jako preferowany wskazano wariant nr 3, a dwa pozostałe są rozwiązaniami alternatywnymi. Długość proponowanej obwodnicy, w zależności od wariantu wynosi od 4,13 km do 4,53 km. Zgodnie z przepisami to organ wydający decyzję zdecyduje, która opcja zostanie skierowana do dalszych prac projektowych i realizacji.

Najkorzystniejszy – według GDDKiA – wariant ma długość 4,53 km. Wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami przewidujemy pas rozdziału szerokości 3 m. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). 

Trasa rozpoczynać się będzie na węźle Nowy Targ Południe i biec początkowo estakadą w kierunku wschodnim, a następnie północnowschodnim wzdłuż brzegu rzeki Biały Dunajec. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo, które zapewni wjazd i zjazd na obwodnicę kierowcom podróżującym na trasie Zakopane – Krościenko nad Dunajcem. Projektowana przez miasto Nowy Targ ul. Sikorskiego będzie połączona z rondem przy ul. Szaflarskiej, dzięki czemu również zyska dostęp do obwodnicy. 

Żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu zostanie zbudowany mur oporowy, co pozwoli zmniejszyć pas terenu niezbędny do poprowadzenia tego odcinka. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne. 

W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami. W tym miejscu powstanie rondo. Dalej droga biec będzie na południe, w obecnym śladzie DK49, do ronda na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 969 (obwodnica Waksmundu). Ten odcinek zostanie rozbudowany do dwóch jezdni, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. 

obwodnica nowego targu Gddkia
Fot. GDDKiA Kraków

Wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji GDDKiA zadba także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. Przebudowany zostanie również fragment ul. Lotników. 

Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GDDKiA przygotuje Koncepcję programową obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach będą prowadzone m.in. badania geologiczne terenu. Następnie planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029. 

Obwodnica Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79

W połowie 2022 roku wybrano wykonawcę dokumentacji i uzyskanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Na ten etap inwestycji przewidziano aż 4,5 roku. Pierwotnie planowano, że wykonawca zostanie wyłoniony w I kwartale 2026 roku, ale ten termin jest już nierealny. Trudno będzie wybudować i oddać do użytku obwodnicę Trzebini do roku 2030, czyli granicznego terminu realizacji rządowego programu.

Nowa droga będzie mieć 15,9 kilometrów, jej zadaniem jej ominięcie Trzebini i Chrzanowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążony zostanie obecny układ komunikacyjny i zwiększy się przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w okolicy – w pobliżu autostrady A4. Budowa tej obwodnicy poprawi również dostępność komunikacyjną rafinerii w Trzebini.

Obwodnica Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28

W październiku 2020 roku została podpisana umowa na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zakończą się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej planowane było na w II kwartał 2022 roku. Obecnie trwają jeszcze uzgodnienia dotyczące dokumentacji. Nie ma szans, by w III kwartale 2024 roku został ogłoszony przetarg na wykonawcę. A tak pierwotnie zakładano.

Obwodnica Limanowej będzie mieć od 6 do 8 kilometrów długości (w zależności od tego, który wariant zostanie wybrany). Ma przejąć ruch tranzytowy, który dziś koncentruje się na drodze nr 28. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Limanowej. Inwestycja ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrój i pozytywnie wpłynie na spójność komunikacyjną południowej Małopolski.

Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28

W marcu 2021 roku została podpisana umowa na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe o wyższym stopniu szczegółowości wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Makowa Podhalańskiego zaplanowano na początek 2025 roku, a więc za niespełna dwa lata. Termin ten dziś wydaje się nierealny.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Makowa Podhalańskiego o długości ok. 5 km jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze numer 28. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Makowa Podhalańskiego. Inwestycja pozytywnie wpłynie na przepustowość ciągu komunikacyjnego DK28 łączącego Podtatrze ze Śląskiem.

Obwodnica Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87

Jak informuje GDDKiA, prowadzone są obecnie prace związane z opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zakończą się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ale sama GDDKiA przyznaje, że „inwestycja rodzi liczne protesty okolicznych mieszkańców, którzy domagają się całkowitego zaniechania prac związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji”. Głównym argumentem podnoszonym przez lokalne społeczności jest domniemane wprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego do Piwnicznej poprzez realizację obwodnicy. Protesty oznaczają, że każda decyzja będzie zaskarżana, co znacząco wydłuży przygotowania do budowy a może nawet całkowicie zablokować inwestycję.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Piwnicznej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze numer 87 w kierunku granicy ze Słowacją. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Piwnicznej. Istotna będzie również możliwość ominięcia zabudowań miejscowości przez ruch turystyczny kierujący się np. w stronę Muszyny.

Wschodnia Obwodnica Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 73

To także inwestycja budząca ogromne kontrowersja. Dal niej wydano już kilka lat temu decyzję środowiskową, ale wobec braku porozumienia GDDKiA i miasta na początku tego roku został ogłoszony nowy przetarg na opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla nowej drogi i uzyskaniem decyzji środowiskowej. Ta ma być wydana dopiero za 4,5 roku.

Jak tłumaczy GDDKiA, podstawowym celem budowy obwodnicy Tarnowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze numer 73 przy dojeździe do węzła Tarnów Północ. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Tarnowa. Inwestycja poprawi dostępność komunikacyjną Pilzna i Jasła. Dla władz Tarnowa nowa droga to tylko łącznik autostradowy do Pilzna.

Obwodnica Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28

Uzyskanie zgody na budowę tej obwodnicy planowane jest dopiero w roku 2027. Wtedy będzie można ogłaszać przetarg na wykonawcę nowej drogi o długości 1,4 km. Pierwotne plany zakładały, że obwodnica Wadowic będzie gotowa w roku 2028.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wadowic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze numer 28. Fragment ten będzie uzupełnieniem nowego układu komunikacyjnego w obrębie Wadowic. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej sieci dróg w mieście i pozytywnie wpłynie na płynność ruchu.

Południowa obwodnica Wadowic będzie stanowić ciąg drogi krajowej nr 28, na odcinku od ronda gen. Leopolda Okulickiego (gdzie połączy się z drogą krajową nr 52) do ul. Zegadłowicza. Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, jakie tworzą się na drogach krajowych nr 28 (Wadowice -Sucha Beskidzka) oraz 52 (Wadowice – Kraków). Planowana obwodnica uwzględniać będzie również planowaną do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE Beskidzką Drogę Integracyjną, czyli drogę ekspresową S52.

Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *