Zarząd Dróg Miasta Krakowa przedstawi trzeci wariant przebudowy alei Solidarności. To najważniejszy wniosek z zakończonych niedawno konsultacji społecznych dotyczących wyglądu jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Nowej Hucie. Będą więc kolejne konsultacje, a na szybką naprawę al. Solidarności nie ma co liczyć – nie ma na nią pieniędzy i nie będzie w przyszłorocznym budżecie miasta.
Stan nawierzchni alei Solidarności woła już o pomstę do nieba. Kierowcy muszą się jednak uzbroić w cierpliwość, bo ani w tym roku, ani w przyszłym nie będzie pieniędzy na przebudowę tej ruchliwej ulicy. Za to można się spodziewać kolejnych konsultacji społecznych – w sprawie kolejnego wariantu zmian na tej nowohuckiej arterii.
Urząd Miasta właśnie opublikował raport z poprzednich konsultacji. Mieszkańcom przedstawiono dwa warianty przebudowy alei Solidarności. Pierwszy zakładał zachowanie dwóch pasów ruchu na całej długości przebudowywanego odcinka drogi oraz przebudowę skrzyżowań i poszerzeń peronów przystankowych. Drugi był rewolucyjny, bo proponowano w nim przebudowę układu drogowo-torowego z wyznaczeniem tylko jednego pasa ruchu za pomocą metod organizacji ruchu drogowego wraz z przebudową skrzyżowań i poszerzeniem peronów przystankowych.
Kompromisu nie udało się osiągnąć. Zwolennicy pierwszego wariantu podkreślali, że Nowa Huta nie powinna się zmieniać, bo jest chroniona jako układ urbanistyczny, a do tego zawężenie ulicy do jednego pasa w każdym kierunku to ogromne utrudnienia dla kierowców. Popierający zawężenie jezdni (a więc wariant drugi) widzą w tym szansę na uspokojenie ruchu i dodatkowe miejsca parkingowe, których w starej części Nowej Huty brakuje.
Nie wiadomo, jaki będzie trzeci wariant. Wśród zgłaszanych uwag powtarzał się postulatu tworzenia dodatkowego przystanku tramwajowego – na wysokości ulicy Bulwarowej. Nie wiadomo, czy zostanie uwzględniony w trzecim projekcie.
Pełny raport z konsultacji na temat przebudowy alei Solidarności – RAPORT w formacie PDF.
(AI GEG)