Z początkiem nowego roku rusza budowa kładki Kazimierz – Ludwinów. Pierwsze roboty spowodują utrudnienia dla pieszych i rowerzystów – po stronie Ludwinowa. Nową kładką będzie można przejść lub przejechać rowerem przed wakacjami w 2026 roku.
Roboty budowlane związane z nową przeprawą dla pieszych i rowerzystów rozpoczną się od przebudowy sieci gazowej po stronie ul. Ludwinowskiej. Na wysokości połączenia bulwaru Wołyńskiego z ul. Ludwinowską oraz w rejonie dojazdu do przedszkola integracyjnego „Pod Kasztanami” uruchomiony będzie wjazd i wyjazd z placu budowy – na drodze dojazdowej będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się i postoju.
W ramach tej czasowej organizacji, od 3 stycznia, od godz. 9.00, dla ruchu pieszego i rowerowego zamknięty zostanie bulwar Wołyński na odcinku od ul. Ludwinowskiej do okolic balonu widokowego zlokalizowanego po zachodniej stronie hotelu Forum. Ruch pieszy i rowerowy będzie się odbywał zgodnie z oznakowaniem, z wykorzystaniem ulic Ludwinowskiej i Konopnickiej. Od strony zachodniej bulwaru zapewnione będzie dojście do barek hotelowych. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać aż do odwołania.
Kładka pieszo-rowerowa Kazimierz – Ludwinów realizowana jest na podstawie umowy pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie a firmą Primost Południe Sp. z o.o. Wartość kontraktu to 113,7 mln zł z terminem realizacji 26 miesięcy.
Przeprawa będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości, a w najwyższym punkcie będzie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego.
Urzędnicy podkreślają, że zadanie zostanie zrealizowane z jak najmniejszą ingerencją w zieleń. – Do wycięcia zaplanowano jedynie dwa drzewa, w zamian za które nasadzonych będzie osiem okazów. Jedno drzewo zostanie przesadzone – wyliczają urzędnicy.
Przeprawa będzie stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Przejazd rowerem z dzielnic południowych do centrum będzie krótszy niż obecnie, a mieszkańcy Starego Miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza, choćby Plant im. Floriana Nowackiego czy doliny rzeki Wilgi. – Nie bez znaczenia jest też szansa na ożywieniem brzegów Wisły i powtórzenie sukcesu oddanej w 2010 r. kładki ojca Laetusa Bernatka. Równie istotny jest także fakt, że po realizacji tej inwestycji poprawi się stan infrastruktury komunalnej po obu stronach Wisły dzięki przebudowie sieci podziemnych – twierdzą przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
(AI GEG)