W środę, 27 września 2023 roku, po zakończonych testach i badaniach został odebrany setny Lajkonik. Pojazd trafi do zajezdni w Nowej Hucie i to z niej jeszcze w tym tygodniu wyjedzie na trasę i zacznie wozić pasażerów.
MPK ma 50 wagonów z pierwszego kontraktu, realizowanego przez krakowskiego przewoźnika w latach 2019-2021 oraz 50 Lajkoników z drugiego zamówienia, które jest obecnie realizowane. Do zakończenia tego kontraktu pozostał odbiór jeszcze 10 wagonów.
Nowe Lajkoniki II po raz pierwszy wyjechały na regularne linie 24 listopada 2022 roku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Tramwaje są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.
Nowe tramwaje umożliwią wycofywanie z ruchu kolejnych wagonów wysokopodłogowych. Widocznym efektem zmian w taborze tramwajowym, szczególnie w Nowej Hucie, jest m.in. wycofanie po 48 latach wszystkich wagonów 105N z zajezdni Nowa Huta oraz skierowanie na linię nr 22 („Borek Fałęcki” – „Kopiec Wandy”) wyłącznie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.
Już teraz tramwaje z niską podłogą stanowią prawie 90 proc. całej floty tramwajowej MPK SA w Krakowie. Ponad 80 proc. tramwajów jest też wyposażonych w klimatyzację.
(AI GEG)