Tokio, Hongkong i Kraków na rysunkach Mateusza Kołka w Muzeum Manggha

Grzegorz Skowron
Fot. PAP/Łukasz Gągulski

Tokio, Hongkong, Kraków oraz ich mieszkańcy są tematem rysunków Mateusza Kołka, które od soboty będą eksponowane w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Twórca łączy w swoich pracach anime, mangę, komiks i sztukę gotycką.

- reklama -

„Wystawa jest dialogiem z tym, co dzieje się w naszej głównej galerii, czyli pokazem drzeworytów Hiroshigego, wybitnego mistrza japońskiego drzeworytu. Mateusz Kołek czerpie z tradycji japońskiego drzeworytu – obu artystów łączy wrażliwość na przyrodę, przestrzeń miejską, powtarzający się w pracach deszcz” – powiedziała PAP Katarzyna Nowak, dyrektor muzeum.

- REKLAMA -

Jak zaznaczyła, to jednak ludzie są wspólnym mianownikiem dla wszystkich prac młodego twórcy. „Ludzie czasami samotni, czasem zagubieni, ale jednak w tym mieście są i oni tworzą to miasto. Niezależnie od tła w postaci konkretnych świątyń, konkretnych wieżowców, rozpoznawalnych przestrzeni miejskich” – wyjaśniła.

- Advertisement -

„Azja fascynowała mnie od małego, mieszkałem przez chwilę w Hongkongu, to miasto jest pełne inspiracji. Tokio było dla mnie mekką artystyczną, bardzo chciałem chłonąć jego bodźce, a nieśmiało myślałem, że może kiedyś uda mi się je w swój sposób sportretować. Pierwszy krok w portretowaniu Krakowa był trudny, ponieważ zastanawiałem się, czy tą samą stylistyką, jak o Tokio i Hongkongu, mogę opowiadać o polskim mieście. Po pierwszej pracy – „Kalwaryjska 25″ – udało mi się symboliczny most między tymi miastami odnaleźć” – powiedział PAP Mateusz Kołek.

Kurator wystawy Przemysław Wideł wyjaśnił, że tytuł wystawy nawiązuje m.in. do łączenia na rysunkach stylistyki charakterystycznej dla mangi, anime i komiksu europejskiego, a także symboli zakorzenionych w gotyku. „To hasło +Stany splątane+ traktujemy w poetycki sposób; przeplatają nam się rzeczywistości różnych miast, przeplata się świat inspiracji, również możemy plątać sposób doświadczania tej wystawy, wybierając miejsce, w którym zaczniemy ją zwiedzać. Plączemy też elementy wykorzystywane w aranżacji, jak dźwięk, przeskalowanie, muzyka, ruch i animacja – to wszystko układa się w splątane uniwersum Mateusza Kołka” – mówił kurator.

Wystawa jest czynna od 17 lutego do 7 kwietnia 2024 r. w Galerii Europa – Daleki Wschód Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *