Ad image

Tramwaj do Mistrzejowic. Radni i aktywiści zażądali wstrzymania inwestycji. Urzędnicy proponują spotkania wyjaśniające

Grzegorz Skowron
Fot. tramwajdomistrzejowic.pl

Na środowej sesji radni nie zostawili suchej nitki na planach budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Jeszcze bardziej krytyczne uwagi padały ze strony aktywistów miejskich. Na zakończenie kilkugodzinnej dyskusji Rada Miasta przyjęła rezolucję z żądaniem zmian w projekcie i wstrzymania do tego czasu inwestycji. Reakcją urzędników jest propozycja spotkań informacyjnych z mieszkańcami. Wiceprezydent Andrzej Kulig deklaruje, że „dopóki pojawiające się wątpliwości nie zostaną wspólnie wyjaśnione, wykonawca będzie prowadził prace jedynie w tych miejscach, które nie wzbudzają kontrowersji”.

- reklama -

Podczas środowej sesji Rady Miasta Krakowa przez kilka godzin radni, mieszkańcy i urzędnicy dyskutowali o planach budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wśród radnych i mieszkańców nie było obrońców tej inwestycji. Wprawdzie tylko nieliczni negowali w ogóle sens jej realizacji, ale praktycznie wszyscy krytykowali sposób prowadzenia przygotowań do niej. Na nic zdały się tłumaczenia urzędników, że stawiane zarzuty są nieprawdziwe. Po debacie radni przyjęli dwie rezolucje – pierwsza dotyczyła podjęcia dialogu ze stroną społeczną na temat zakresu inwestycji, druga to żądanie wstrzymania inwestycji i ograniczenia jej zakresu.

- REKLAMA -
sesja tramwaj mistrzejowice geg
Tramwaj do Mistrzejowic. Radni i aktywiści zażądali wstrzymania inwestycji. Urzędnicy proponują spotkania wyjaśniające 4

Do rezolucji prezydent nie musi się stosować – na wstrzymanie inwestycji nie ma zgody. Jest za to propozycja spotkań informacyjnych z mieszkańcami. „Wybrane kwestie projektowe linii do Mistrzejowic nadal wymagają wyjaśnień, dlatego podjęto decyzję, że odbędzie się cykl spotkań z mieszkańcami” – czytamy w komunikacie magistratu. Nie ma w nim mowy, że „jakieś kwestie” wymagają zmian. A właśnie tego domagają się protestujący mieszkańcy, aktywiści i radni. Jest jedynie deklaracja wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, że „dopóki pojawiające się wątpliwości nie zostaną wspólnie wyjaśnione, wykonawca będzie prowadził prace jedynie w tych miejscach, które nie wzbudzają kontrowersji”. I tu mowa jest jedynie o wyjaśnieniu wątpliwości, a nie zmianach w projekcie.

- Advertisement -

A właśnie dziś, 1 czerwca 2023 roku, plac budowy nowej linii tramwajowej został przekazany wykonawcy – firmie Gülermak. Oficjalnie inwestycję można już rozpoczynać, bo kilka tygodni temu zostało wydane dla niej pozwolenie na budowę. Na początku nie należy się spodziewać intensywnych prac, a zgodnie z deklaracją wiceprezydenta Kuliga pierwsze prace przygotowawcze będą toczyć się w miejscach, które nie budzą wątpliwości wśród mieszkańców.

Pozostałe obszary zostaną poddane dyskusji – w tym celu zorganizowanych zostanie z osobami zainteresowanymi pięć spotkań:
1.poniedziałek, 12 czerwca, godz. 17.00 – dla rejonu od ul. Młyńskiej do ronda Barei
2.wtorek, 13 czerwca, godz. 17.00 – dla rejonu ul. Meissnera, po stronie numerów parzystych
3.środa, 14 czerwca, godz. 17.00 – dla rejonu ul. Meissnera, po stronie numerów nieparzystych
4.czwartek, 15 czerwca, godz. 17.00 – dla rejonu od ronda Barei do ul. Dobrego Pasterza
5.piątek, 16 czerwca, godz. 17.00 – dla rejonu od ul. Dobrego Pasterza do pętli w Mistrzejowicach.

Wszystkie spotkania będą prowadzone w formule online. Zaproszenia otrzymają dzielnice oraz spółdzielnie. Każdy zainteresowany będzie mógł wziąć w nim udział za pomocą aplikacji zoom. Linki do nich zostaną udostępnione w przyszłym tygodniu. Spotkania zostaną zorganizowane w godzinach popołudniowych, by ułatwić udział mieszkańcom. W spotkaniach wezmą udział przedstawiciele partnera prywatnego, przedstawiciele jednostek miejskich i spółek zaangażowanych w opracowanie dokumentacji projektowej.

Podczas moderowanych spotkań będzie można zadać pytania dotyczące poszczególnych rozwiązań projektowych, na które odpowiedzą autorzy projektu, ich rolą będzie również przyjęcie uwag, które będą mogły zostać uwzględnione na etapie projektu wykonawczego. Spotkania będą okazją do zapoznania się z planowaną organizacją placu budowy oraz zmian w organizacji ruchu. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, już dziś możemy zadeklarować, że tego typu spotkania będą organizowane na etapie trwania robót – obiecują urzędnicy.

– Zależy nam, by organizowane spotkania były maksymalnie rzeczowy, więc chcemy się skupić na konkretnych odcinkach prowadzonej inwestycji. Dzięki temu mieszkańcom będzie łatwiej wyrazić opinię dotyczącą szczegółowych rozwiązań przyjętych w pobliżu ich miejsca zamieszkania – wyjaśnia Andrzej Kulig, zastępca prezydenta miasta Krakowa. W trakcie dyskusji na środowej sesji wiceprezydent Kulig zapowiadał, że niewielkie zmiany będzie można wprowadzić do projektów wykonawczych, które właśnie są opracowywane.

tramwaj do mistrzejowic
Fot. krakow.pl

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.

Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *