Już można pojechać tramwajem do Górki Narodowej

Grzegorz Skowron
Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie

Tramwaj do Górki Narodowej stał się faktem. Od poniedziałku, 4 września 2023,mieszkańcy osiedli na północ od ulicy Opolskiej zyskali możliwość dojazdu do centrum tramwajami. Budowa tej linii szybkiego tramwaju jeszcze nie jest skończona, ale już będzie ona wykorzystywana.

- reklama -
Ad image

Zmian będzie dużo. Mieszkańcy Górki Narodowej zyskają dwie linie tramwajowe, ale muszą uważać także na zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Przez jakiś czas, przystankiem końcowym i początkowym na Górce Narodowej będzie przystanek „Papierni Prądnickich” przy ul. Banacha (bo wciąż trwają prace przy pętli i parkingu przy niej). Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji miasta Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.

- REKLAMA -

Uruchomienie linii tramwajowej do Górki Narodowej – zmiany w komunikacji

- Advertisement -

Linie tramwajowe:

  • linia 5 zostanie przywrócona i będzie kursować po trasie czasowo-zmienionej (skróconej) Krowodrza Górka P+R – Wańkowicza;
  • linia 18 będzie kursować po nowej, stałej trasie (wydłużonej): Czerwone Maki P+R – … – Krowodrza Górka P+R – Ździebły-Danowskiego – Sosabowskiego – Pachońskiego – Siewna -Bociana – Papierni Prądnickich  – Górka Narodowa P+R;
    • linia na przedłużonej trasie będzie zatrzymywać się na przystankach: Pachońskiego P+R, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Papierni Prądnickich. Do czasu zakończenia budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa P+R, przystankiem końcowo-początkowym będzie Papierni Prądnickich;
  • linia 19 zostanie przywrócona i będzie kursować po nowej stałej trasie (wydłużonej): Borek Fałęcki – … – Dworzec Towarowy – Prądnicka – Doktora Twardego – Ździebły-Danowskiego – Krowodrza Górka P+R;
  • linia 50 będzie kursować po nowej, stałej trasie (wydłużonej): Borek Fałęcki/Kurdwanów P+R – … – Krowodrza Górka P+R – Ździebły-Danowskiego – Sosabowskiego – Pachońskiego – Siewna -Bociana – Papierni Prądnickich  – Górka Narodowa P+R;
    • linia na przedłużonej trasie będzie zatrzymywać się na przystankach: Pachońskiego P+R, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Papierni Prądnickich. Do czasu zakończenia budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa P+R, przystankiem końcowo-początkowym będzie Papierni Prądnickich.

Wszystkie linie tramwajowe będą kursować według zwykłych częstotliwości co: 5, 7.5 lub 15 minut.

Linie autobusowe:

  • linia 144 będzie kursować po nowej, stałej trasie, z pominięciem przystanku Szpital Uniwersytecki/Instytut Pediatrii (prosto ul. Wielicką);
  • linia 164 będzie kursować po nowej, stałej trasie: Piaski Nowe – … – AGH/UR – ul. Czarnowiejska, Armii Krajowej, Balicka, Brzezińskiego – Mydlniki Wapiennik P+R. W dni świąteczne trasa będzie skrócona do pętli Bronowice Małe;
  • linia 501 będzie kursować po nowej, stałej trasie: Bulwarowa – … – ul. Jasnogórska, Chełmońskiego, ul. Stawowa – Chełmońskiego Pętla (powrót bez zmian). Na nowym odcinku trasy będzie dodatkowo obsługiwać przystanki: Jasnogórska, Piaskowa, Chełmońskiego Osiedle. Zamiast przystanku Stawowa 04, będzie obsługiwać przystanek Stawowa 02;
  • linia 511 będzie kursować po nowej stałej trasie: Os. Na Stoku – … – ul. Jasnogórska, Stawowa – Chełmońskiego Pętla (bez przejazdu po ul. Chełmońskiego). Zamiast przystanku Stawowa 02, będzie obsługiwać przystanek Stawowa 04;
  • linia 513 – zostanie utworzona nowa linia kursująca po trasie: Krowodrza Górka P+R – ul. Fieldorfa-Nila, Prądnicka, Bratysławska (powrót Pielęgniarek), Prądnicka, aleje Trzech Wieszczów, Konopnickiej, Kamieńskiego, Wielicka, Kostaneckiego, Jakubowskiego – Miejskie Centrum Opieki. Na trasie będzie obsługiwać następujące przystanki: Szpital Jana Pawła II, Lekarska, Bratysławska, Pielęgniarek, Szpital Narutowicza, Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, AGH/UR, Muzeum Narodowe, Jubilat, Rondo Grunwaldzkie, Rondo Matecznego, Kamieńskiego, Bieżanowska, Wlotowa, Prokocim Szpital, Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii.

Ponadto linie autobusowe: 102, 137, 168, 194, 217, 220, 240, 247, 267, 287, 290 będą dodatkowo zatrzymywać się na przystanku Krowodrza Górka P+R 07.

Co zrobiono

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca – firma Intercor Sp. z o.o. – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne.

W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka”. Układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa.

Od maja tego roku dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy ul. Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają już ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Na skrzyżowaniach działa sygnalizacja świetlna.

Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne. Szacuje się, że w niedługim czasie z nowej infrastruktury będzie mogło korzystać ok. 30 tys. osób.

Co jeszcze trzeba zrobić

Najważniejsze jest dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Drugi istotnym elementem są nasadzenia, które potrwają całą jesień. Nasadzonych będzie ok. 3,5 tys. drzew i ponad 40 tys. krzewów – zdecydowana większość w granicach inwestycji. Z kolei w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”. 

Wszystkie zadania mają być zakończone jeszcze w tym roku.

(AI GEG)

Udostępnij ten artykuł
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *