Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna rozbudowę 1,1 km zakopianki w Libertowie. Prace potrwają do połowy 2027 roku. Powstanie m.in. tunel pod drogą krajową nr 7, który pozwoli na bezpieczny przejazd między dwiema częściami miejscowości. Drogowcy obiecują, że przez cały okres prac chcą utrzymać ruch dwoma pasami w kierunku Krakowa i Myślenic. Utrudnienia w ruchu w tym miejscu i tak będą ogromne.


Pierwsze prace przy rozbudowie będą związane z przygotowaniem terenu i wycinką zieleni. Następnie rozpoczniemy przebudowę sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będziemy też poszerzać wschodnią jezdnię zakopianki (w kierunku Krakowa) i przylegającą do niej lokalną drogę. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. – W połowie roku rozpoczniemy budowę tunelu. Zaczniemy od jego zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie zakopianki – dodaje Kacper Michna.
W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 powstanie tunel o długości 52 metrów, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. – Wzdłuż trasy poprawimy i uzupełnimy sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do zakopianki – zapewnia przedstawiciel GDDKiA.
Rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Powstaną też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.
– Wzdłuż trasy poprawimy i uzupełnimy sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą. Zlikwidujemy skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) – wylicza Kac[per Michna. Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Wykonawca prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln złotych.
(AI GEG)
Zobacz Nieruchomości – KNC Nieruchomości | KNC Nieruchomości