„Drogowcy zaskoczą zimę” – pod takim tytułem Małopolski Urząd Wojewódzki zamieścił informację o przygotowaniach zimy i systemowym rozwiązaniu w sprawie ramp do odśnieżania ciężarówek.
– Rampa do odśnieżania na każdym MOP-ie, przygotowaliśmy systemowe rozwiązanie — mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas briefingu z udziałem głównego inspektora transportu drogowego Artura Czapiewskiego, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski oraz dyrektora RZGW w Krakowie Wojciecha Kozaka. Briefing odbył się przy udostępnionej właśnie rampie na Mijescu Obsługi Pasażera (MOP) Widoma na trasie S7.
Rampy to urządzenia do ręcznego, samodzielnego odśnieżania. Rampy automatyczne to np. dmuchawy (takie urządzenie znajduje się tylko na MOP Woźniki Zachód na A1) oraz szczotki mechaniczne. GDDKiA preferuje stosowanie jednak ramp ręcznych z uwagi na ich mniejszą awaryjność. Polskie MOP-y będą więc miały dodatkowe udogodnienie. Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępne będzie kilkadziesiąt ramp. W Europie występują one m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Estonii i Słowenii. Koszt jednej rampy z infrastrukturą towarzyszącą to ok. 350 tys. zł, a na budowę 17 następnych w najbliższych miesiącach GDDKiA przeznaczyła ok. 5,6 mln zł. W dalszej kolejności planowana jest budowa kolejnych 20 ramp, dla których przygotowywane są plany inwestycyjne. W sumie do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.
— Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep. Rampy są budowane w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na sieci dróg szybkiego ruchu. Na dziś mamy 13 takich ramp, z których 8 powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Planujemy budowę kolejnych 50, przede wszystkim w południowej i wschodniej części kraju — poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Od 2021 roku w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę MOP-u o funkcji komercyjnej były zapisy o możliwym stworzeniu infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Od 2024 roku jest to już wymóg dla każdego nowego dzierżawcy MOP-u.
(AI GEG)