Przez pierwsze trzy godziny przyjmowania wniosków o wypożyczenie miejskiego roweru zrobiło to ponad 400 osób. Wszystko wskazuje na to, że uprawnionych do wypożyczenia trzeba będzie wyłonić w drodze losowania.
W czwartek, 17 sierpnia ruszyła długoterminowa wypożyczalnia rowerów miejskich. Na stronie lajkbike.ztp.krakow.pl można zapisać się na wypożyczenie jednośladu. – Na 15:30 mamy ponad 460 złożonych wniosków, zarówno na elektryki jak i rowery tradycyjne. Mniej więcej po równo – poinformował nas Maciej Piotrowski z Zarządu Transportu Publicznego.
Do dyspozycji jest 500 rowerów tradycyjnych i 250 rowerów elektrycznych. To oznacza, że chętnych będzie dużo więcej niż jest jednośladów do wypożyczenia. Ale o przyznaniu prawa do wypożyczenia nie decyduje kolejność zgłoszeń. Pierwsza pula rowerów zostanie wybrana losowo wśród osób, które złożą wniosek do 1 września do godz. 12.00.
Sprzęt będzie można otrzymać do domu nawet na trzy miesiące. Rowery mogą wypożyczyć osoby pełnoletnie, mieszkające w Krakowie, odpowiednio za: 29 zł i 79 zł miesięcznie (plus kaucja zwrotna: 100 zł za rower zwykły i 500 zł za elektryczny). Przy składaniu wniosku trzeba od razu zaznaczyć, jaki rower chcemy wypożyczyć.
Oba typy rowerów posiadają 28-calowe koła. Rower tradycyjny wyposażony jest w 3-biegową przerzutkę, rower ze wspomaganiem elektrycznym ma siedem biegów. Wszystkie rowery wyposażone są w bezpieczne hamulce, wymagane oświetlenie, zapięcie łańcuchowe oraz blokadę na koło typu O-lock.
Rowery LajkBike, zgodnie z regulaminem, przeznaczone są tylko do użytku niekomercyjnego. Wykonywanie pracy zarobkowej, czyli na przykład realizacja dostaw kurierskich, będzie zabroniona. Rowerem będzie można poruszać się tylko na terenie Krakowa oraz strefy buforowej obejmującej obszar 1 km od granic miasta. Ma być to bowiem promocja roweru jako transportu miejskiego, a nie formy rekreacji.
Sprzęt każdy użytkownik otrzyma do domu. Można go będzie przechowywać na ulicy lub w innych ogólnie dostępnych miejscach, ale w takich sytuacjach trzeba będzie pamiętać o jego właściwym zabezpieczeniu. Chodzi o zablokowanie tylnego koła oraz przymocowanie ramy roweru dołączonym łańcuchem do stojaka rowerowego lub innego, podobnego stałego uchwytu.
W cenie abonamentu LajkBike użytkownicy otrzymają nie tylko rower na wyłączność, ale też usługę naprawy usterek. Chodzi tu o niezawinione kłopoty, takie jak przebita dętka, zużyte klocki hamulcowe, urwany łańcuch, rozregulowana przerzutka, pęknięta szprycha czy scentrowane koło.
Takie zgłoszenia będzie można przesyłać za pośrednictwem panelu użytkownika na stronie internetowej systemu. Potem trzeba dostarczyć rower do serwisu albo pozostawić w ogólnodostępnym miejscu (odpowiednio go zabezpieczając).
ZTP będzie naprawiać usterki tak szybko, jak to tylko możliwe. Nie powinno to trwać dłużej niż dwa dni robocze od dostarczenia przez użytkownika roweru do serwisu przy ul. Przewóz 21, lub czterech dni roboczych w przypadku pozostawienia roweru na terenie miasta.
Jeśli naprawa usterki będzie wymagała dłuższego czasu, opłacony czas wypożyczenia zostanie wydłużony o te dni. Naprawiony rower będzie można odebrać przy ul. Przewóz 21 lub Wielopole 1.
W przypadku kradzieży roweru lub baterii użytkownik będzie zobowiązany niezwłocznie zgłosić ten fakt ZTP oraz policji. Powinien też zwrócić klucze do blokady. Jeżeli w toku postępowania okaże się, że rower nie został prawidłowo zabezpieczony przed kradzieżą, ZTP obciąży użytkownika kwotą odpowiadającą pełnej wartości roweru.
(AI GEG)