Dwupoziomowy węzeł zastąpi sygnalizację świetlną na zakopiance

Grzegorz Skowron
Fot. GDDKiA Kraków

Za około dwa lata jednopoziomowe skrzyżowanie zakopianki z ulicą Sobieskiego w Myślenicach zastąpi dwupoziomowy węzeł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła przetarg, który wyłoni wykonawcę tej inwestycji.

- reklama -

– Węzeł będzie ważnym punktem na zakopiance i umożliwi bezkolizyjne włączenie drogi powiatowej do drogi krajowej. A to w znaczny sposób poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu na tym odcinku drogi krajowej nr 7 – tłumaczy Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

- REKLAMA -

Obecnie sterowanie ruchem na skrzyżowaniu odbywa się za pomocą sygnalizacji świetlnej. W ramach inwestycji zostanie ona zlikwidowana, a kolizyjne skrzyżowanie przebudowane na węzeł drogowy typu trąbka. – Planujemy dodatkowe pasy włączania i wyłączania na obu jej jezdniach. Po północnej stronie inwestycji wybudowane zostaną dwie łącznice oraz droga przeprowadzona na wiadukcie nad DK7, zakończona skrzyżowaniem o ruchu okrężnym w ciągu ul. Sobieskiego. Dodatkowo, mając na względzie poprawę bezpieczeństwa pieszych przebudujemy i dobudujemy chodniki, a w rejonie starego cmentarza powstanie kładka dla pieszych. Dotychczasowe przejście dla pieszych na poziomie jezdni zostanie zlikwidowane – wylicza Kacper Michna.

- Advertisement -
zakopianka myslenice 4
Dwupoziomowy węzeł zastąpi sygnalizację świetlną na zakopiance 3

Od południowej strony DK7, na wysokości obecnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, powstanie skrzyżowanie z prawoskrętami, z wlotem i wylotem rozdzielonym wyspą. Między DK7 a rondem zostanie wybudowane skrzyżowanie czterowlotowe ul. Sobieskiego z istniejącymi drogami dojazdowymi: na Tarnówkę oraz do ul. Sienkiewicza. W ciągu ul. Sobieskiego pojawi się małe rondo. Północny i wschodni wlot ronda to połączenia (łącznice) z jezdnią główną, natomiast wlot południowy będzie przedłużeniem ul. Sobieskiego w stronę centrum. Wlot zachodni umożliwi z kolei dojazd do posesji. W ramach inwestycji zostanie przebudowany także układ odwodnienia oraz oświetlenie terenu. W miejscach, które będą tego wymagały, staną ekrany akustyczne.

Droga krajowa nr 7 (zakopianka) należy do sieci TEN-T i jest istotnym połączeniem komunikacyjnym kraju. Obsługuje zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Z roku na rok rośnie natężenia ruchu.  W latach 2020 – 2021 na samym odcinku Jawornik – Myślenice wyniosło ono prawie 47 tys. pojazdów na dobę. 

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *