W piątek oddany zostanie do użytkowania nowy, 16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem – zapowiedział w poniedziałek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Nowa trasa znacząco przyspieszy podróż pod Tatry. Wartość inwestycji to prawie 995 mln złotych.
„W piątek oddamy do użytkowania bardzo ważny odcinek nowej trasy między Rdzawką a Nowym Targiem (…). Na zakończenie wakacji, na największy ruch turystyczny, na największe powroty będzie uruchomiony nowy, kilkunastokilometrowy odcinek drogi – bardzo to przyspieszy ruch, będą mniejsze korki, będzie przyjemniejszy powrót z wakacji, a także zachęta dla tych wszystkich, którzy planują sezon jesienno-zimowy i wyprawę do stolicy Tatr i innych miejscowości w naszych pięknych górach” – powiedział szef resortu infrastruktury w poniedziałek podczas otwarcia odcinka drogi S7 Miechów – Szczepanowice.
16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem przebiega w nowym śladzie. Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często w sezonie turystycznym tworzą się korki. Po otwarciu tego odcinka, zakopianka między Krakowem a Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.
Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową klasy S, a drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren będą tu ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku będą także zlokalizowane przystanki autobusowe.
Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m. Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek – w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią. Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. i jest to obecnie najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. Po oddaniu nowej Zakopianki kierowcom, będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim.
Na ostatnim odcinku Zakopianki, czyli od Nowego Targu do Zakopanego kontynuowane są prace projektowe. Według krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będzie to przebudowa istniejącego odcinka drogowego, czyli zmodernizowana zostanie obecna trasa, tak żeby poprawić bezpieczeństwo i poprawić przepustowość. Prace budowlane na tym odcinku są planowane na rok 2028.
(PAP)