Ogłoszono przetargi na prace projektowe dla linii kolejowych, dzięki którym pociągiem z Krakowa będzie można pojechać do Myślenic i Niepołomic, a czas podróży do Olkusza skróci się o 15 minut. Na realizację inwestycji, a tym samym kursowanie pociągów po nowych torach trzeba poczekać co najmniej kilka lat.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi na przygotowanie dokumentacji projektowej i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla trzech ważnych inwestycji kolejowych w Małopolsce z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” Podróżni z Myślenic, Niepołomic i Olkusza szybko i wygodnie dojadą pociągiem do Krakowa. Oczywiście za jakiś czas.
Zwycięzcy ogłoszonych postępowań przetargowych opracują dokumentację projektową i pozyskają wymagane prawem uzgodnienia i pozwolenia budowlane. W przypadku budowy łącznicy kolejowej na trasie Kraków – Olkusz na wykonanie projektów będzie 29 miesięcy od podpisania umowy. Przygotowanie dokumentacji dla nowej linii Kraków – Niepołomice ma zająć 32 miesiące. Największy zakres prac czeka wykonawców projektu dla linii kolejowej do Myślenic. W tym przypadku PLK SA przewidują 35 miesięcy na wykonanie przedmiotu umowy. A to oznacza, że rozpoczęcia budowy na nowych liniach kolejowych można się spodziewać za ok. trzy lata.
Pociągiem z Myślenic do Krakowa
Budowę nowej linii kolejowej zaplanowano pomiędzy krakowskimi Swoszowicami, a centrum Myślenic. W ramach jednego z proponowanych wariantów szlak o długości ok. 22 km będzie prowadził m.in. dwoma tunelami kolejowymi, a przy torach powstaną przystanki w Lusinie, Konarach, Olszowicach, Kątach, Krzyszkowicach, Polance i Myślenicach. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi w trudnym podgórskim terenie pojadą z prędkością od 80 do 120 km/h. Czas przejazdu z Krakowa do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut.
Do Niepołomic wróci kolej
Zwiększenie dostępu do kolei zapewni również drugi projekt, który będzie polegać na budowie nowej linii kolejowej pomiędzy Niepołomicami a Krakowem. Budowa nowego toru planowana jest od Podgrabia do centrum Niepołomic. Pociągi pojadą nim z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech przystankach: MAN, Boryczów, Niepołomice. Podróż z tej miejscowości do centrum Krakowa zajmie ok. 30 minut.
Warto przypomnieć, że Niepołomice miały kiedyś połączenie kolejowe z Krakowem, ale wiele lat temu linia ta została zlikwidowana.
Szybciej do Olkusza
Budowa łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska skróci czas przejazdu pociągów z Krakowa do Olkusza. Dzięki nowym torom przewoźnicy nie będą musieli zawracać na stacji w Jaworznie Szczakowej. Przejazd ze stolicy Małopolski do Olkusza będzie krótszy o ok. 15 minut. Szybsze połączenie zyskają również mieszkańcy położonego po drodze Bukowna. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki nowemu przystankowi Jaworzno Sosina. Po nowej dwutorowej łącznicy pociągi pojadą z prędkością 80 km/h.
Inwestycje wskazały samorządy
– Rządowy program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy linii kolejowych w polskich regionach. To pierwszy w historii program, w ramach którego rząd współfinansuje wskazane i zgłoszone przez samorządy inwestycje. Prace przygotowawcze idą zgodnie z planem – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Działania PKP Polskich Linii Kolejowych SA zmieniają oblicze kolei w Małopolsce. Nowe projekty w ramach programu Kolej Plus to gwarancja pozytywnych zmian na torach w tym regionie – dodaje Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.