W nocy z czwartku na piątek drogowcy zamknęli zakopiankę w Głogoczowie na nieco ponad godzinę. W tym czasie położyli 8-tonową kładkę na podporach. To trzecia w ostatnim czasie taka konstrukcja, która została przywieziona i osadzona na miejscu. W maju stało się to w Mogilanach i w Modlnicy.
Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, operację położenia kładki na podporach zaczęła po północy, kiedy konstrukcja przyjechała specjalnym transportem do Głogoczowa. – O godzinie 1:02 zamknęliśmy całkowicie zakopiankę i rozpoczęliśmy montaż konstrukcji. Podnosił ją dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Po zamontowaniu kładki umożliwiliśmy o godzie 1:49 przejazd w kierunku Krakowa, a o godzinie 2:13 otworzyliśmy całkowicie ruch na drodze krajowej nr 7 – relacjonuje Kacper Michna.
(fot. GDDKiA Kraków)
Kładka nad zakopianką zastąpi dotychczasowe przejście dla pieszych koło przystanku Głogoczów Podlesie. Powstaje na trzech podporach – dwie są po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 33,5 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 5,4 mln złotych. – Prace planujemy zakończyć jesienią tego roku – deklaruje przedstawiciel GDDKiA.
Głogoczowskim odcinkiem zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące pojazdów. Od 2017 roku było w tym miejscu pięć wypadków z udziałem pieszych. Nowa kładka zdecydowanie poprawi ich bezpieczeństwo.
Kładka w Głogoczowie to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w do 2027 roku powstaną trzy kładki w ramach przebudowy zakopianki:
• obok skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
• w pobliżu przystanku autobusowego Góra Libertowska;
• przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Niespełna 1,5 km na północ od przejścia w Głogoczowie powstanie kolejna kładka, w Mogilanach – prace już trwają. Wkrótce zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym. Pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. – Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku – zapewnia Kacper Michna.
(AI GEG)