Linia tramwajowa do Mistrzejowic. Jest pozwolenie na budowę, nasilają się protesty

Grzegorz Skowron
Fot. tramwajdomistrzejowic.pl

14 krakowskich organizacji pozarządowych domaga się zwołania w trybie pilnym nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa, która poświęcona będzie w całości budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. To reakcja przeciwników tej inwestycji na informacje o wydaniu pozwolenia na budowę nowej linii tramwajowej i konieczności wycięcia ponad tysiąca drzew na jej przebiegu. 

- reklama -

Kilka dni temu krakowscy urzędnicy poinformowali, że jest zielone światło do rozpoczęcia robót przy realizacji linii tramwajowej do Mistrzejowic. 9 maja 2023 roku zostało wydane zezwolenie na realizację tej inwestycji drogowej. – To kamień milowy, który umożliwi nam rozpoczęcie budowy linii tramwajowej. Podobnie, jak mieszkańcy, czekaliśmy na ten moment od dawna – oznajmił Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.

- REKLAMA -

Tyle że nie wszyscy mieszkańcy rzeczywiście czekali na taką decyzję. Po informacjach o pozwoleniu na budowę nasilają się protesty przeciwko tej inwestycji. 14 krakowskich organizacji pozarządowych domaga się zwołania w trybie pilnym nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa, która poświęcona będzie w całości budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. „Inwestycja, której koszty wynoszą 50 proc. kosztów budowy II linii metra w Warszawie, którą będą spłacały kolejne pokolenia Krakowian i która stoi w sprzeczności ze zrównoważonym rozwojem miasta, zasługuje na szczególną uwagę zarówno mieszkańców, jak i radnych” – argumentują aktywiści z organizacji sprzeciwiających się budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. W apelu, który trafił już do radnych, wyliczają argumenty przeciwko inwestycji oraz domagają się ograniczenia jej zakresu do minimum.

- Advertisement -

Urzędnicy zapewniają, że wsłuchują się w głos mieszkańców. – Za sprawą zgłaszanych przez mieszkańców postulatów, miasto zleciło partnerowi prywatnemu wprowadzenie modyfikacji w pierwotnym projekcie. Zaowocowały one m.in. zmniejszeniem natężenia hałasu oraz redukcją liczby ekranów akustycznych. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu przekroju ulicy Meissnera, co pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na tereny zielone oraz nasadzenia roślin. Ponadto, dzięki zaangażowaniu wykonawcy udało się zachować dodatkowe 200 drzew, które kolidowały z projektowaną infrastrukturą – przekonują przedstawiciele magistratu.  – Droga do uzyskania zgody była wyboista, ale wprowadzone zmiany uwzględniły potrzeby lokalnej społeczności i pomogły zwiększyć korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron – podsumowuje Krzysztof Dziobek.

tramwaj do mistrzejowic 31
Linia tramwajowa do Mistrzejowic. Jest pozwolenie na budowę, nasilają się protesty 4

Nowa linia tramwajowa ma skrócić czas podróży z północnej części Krakowa do centrum o około 12 minut. Dodatkowym efektem będzie zmniejszenie ruchu samochodowego na tej trasie. Ponadto, dzięki dostosowaniu chodników i dróg dla rowerów do obowiązujących przepisów poprawi się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Wzdłuż całej trasy pojawią się nowe nasadzenia, a gatunki drzew i krzewów zostaną specjalnie dobrane do wymagających warunków miejskich. Projekt zakłada również wykorzystanie przyjaznych dla środowiska technologii, takich jak energooszczędne oświetlenie LED, smarownice torowe, „zielone przystanki” oraz „zielone torowisko” z wykorzystaniem mat rozchodnikowych.

To nie przekonuje przeciwników inwestycji. W piśmie dotyczącym zwołania nadzwyczajnej sesji zwracają uwagę m.in. na „rosnące lawinowo koszty inwestycji, które z 1 miliarda złotych wzrosły w całym okresie finansowania niemal o 100 proc. do dwóch miliardów złotych” czy „rosnące napięcia społeczne związane z diametralną zmianą charakteru okolicy planowanej inwestycji oraz skalą planowanej, bezprecedensowej i masowej wycinki zieleni”. Według aktywistów w tej sprawie dochodzi do „cynicznych i bezprecedensowych manipulacji opinią publiczną i organami administracyjnymi”.

Tymczasem miasto przygotowuje się do przekazania terenu wykonawcy inwestycji, co pozwoli na rozpoczęcie jej realizacji. – Po przejęciu terenu partner prywatny przystąpi do niezbędnych prac przygotowawczych, które potrwają około 3 miesięcy. W tym czasie mogą pojawić się miejscowe, krótkotrwałe zmiany w organizacji ruchu, o których mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem. W kolejnym etapie rozpoczną się prace związane z przebudowaniem kolizji sieci podziemnych.

tramwaj do mistrzejowic
Linia tramwajowa do Mistrzejowic. Jest pozwolenie na budowę, nasilają się protesty 5

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia tramwajowa połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema–Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice”. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Ze strony samorządu za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Jej spłata potrwa 20 lat.

Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *