Ad image

MPK wyremontowało historyczny wagon tramwajowy Wismar z lat 30. XX wieku

Grzegorz Skowron
Fot. MPK w Krakowie

Pochodzący z lat 30. XX wieku wagon doczepny o nazwie Wismar, który przed laty jeździł po ulicach Szczecina, został wyremontowany przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie i wzbogacił kolekcję historycznych tramwajów posiadaną przez tego przewoźnika.

- reklama -

Jak poinformował wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski podczas czwartkowej prezentacji wagonu, ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że przewoźnik zdecydował się na dołączenie go do swojej kolekcji historycznych pojazdów.

- REKLAMA -

„Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera” – ocenił przedstawiciel MPK.

- Advertisement -

Wagon doczepny o nazwie Wismar o numerze 506 pochodzi z lat 30. XX wieku. Jego nazwa pochodzi od miejsca produkcji – Waggonfabrik Wismar.

tramwaj zabytkowy mpk 2
MPK wyremontowało historyczny wagon tramwajowy Wismar z lat 30. XX wieku 4

Fot, MPK w Krakowie

Według specjalistów to, co wyróżnia ten pojazd, to jego budowa. „Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia” – opisują przedstawiciele MPK.

Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd.

Wagony tego typu produkowano w zakładach we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych) oraz w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały do lat 70. XX wieku. W 1946 roku część z nich została przekazana do Poznania.

Według specjalistów z krakowskiej zajezdni tramwajowej, którzy przeprowadzili renowację wagonu, jego remont nie był prosty – wagony, które eksploatowano w Szczecinie, przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje.

Pracownikom krakowskiego przewoźnika udało się wiernie przywrócić wyposażenie tramwaju, odpowiadające ich pierwszemu okresowi eksploatacji w Polsce.

tramwaj zabytkowy mpk 1
MPK wyremontowało historyczny wagon tramwajowy Wismar z lat 30. XX wieku 5

Fot, MPK w Krakowie

Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołącza do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które już ma w swojej kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Są to: wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, K z Warszawy, Ring i KSW z Gdańska, 105NT z Katowic. W kolekcji są także kursujące w przeszłości w Krakowie dwa wagony z Norymbergii: T4 i GT6.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *