Ad image

Newag walczy o gigantyczny kontrakt dla PKP Intercity

Grzegorz Skowron
Fot. PAP/Darek Delmanowicz

300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, chce zamówić PKP Intercity. O gigantyczny kontrakt ubiegają się dwie firmy, w tym nowosądecki Newag. Zamówienie trzeba zrealizować w ciągu 8 lat, a jego wartość to ponad 2,84 mld złotych, a przy dodatkowej opcji – nawet 4,26 mld złotych!

- reklama -

Dwóch producentów złożyło oferty w przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg na nowe wagony – podkreślił w piątek w rozmowie z Polską Agencją Prasową rzecznik kolejowej spółki Cezary Nowak.

- REKLAMA -

Odbiór wagonów powinien nastąpić nie później niż w terminie 96 miesięcy od dnia zawarcia umowy. PKP Intercity planowało przeznaczyć na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją).

- Advertisement -

Nowak przekazał, że w postępowaniu swoją ofertę zgłosili H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Newag.

– Teraz rozpoczyna się kolejny etap postępowania, czyli weryfikacja i ocena ofert pod względem spełnienia wymagań opisanych w postępowaniu przetargowym. Po zakończeniu procesu weryfikacji i pod warunkiem stwierdzenia ważności ofert obu wykonawców, w częściach 2-5 zamówienia zostanie przeprowadzona aukcja elektroniczna – wyjaśnił rzecznik kolejowej spółki.

Jak przypomniał przewoźnik, przetarg na zakup 300 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 150, to jeden z elementów strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada, że do 2030 roku cały park taborowy będzie się składał z nowych oraz zmodernizowanych pojazdów.

Nowe wagony będą mogły rozpędzić się do 200 km/h. Ponadto pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *