Nie chcą kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem

Grzegorz Skowron
Fot. Wizualizacja: Biuro Projektów Lewicki Łatak Sp. z o.o. Sp.K.

Jest petycja do prezydenta Krakowa w sprawie rezygnacji z budowy kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Protest przeciwko tej inwestycji firmuje Komitet Inicjatywy Uchwałodawczej „Bulwar to My”. Jego członkowie obawiają się, że budowa kładki doprowadzi do zniszczenia „zielonej oazy” i „miejsca historycznej zadumy”.

- reklama -

Jak już informowaliśmy, kładka Kazimierz–Ludwinów będzie gotowa za dwa lata. Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie rozstrzygnął przetarg na wykonawcę nowej przeprawy przez Wisłę dla pieszych i rowerzystów. Wybudowanie kładki nad Wisłą, która połączy Stare Miasto z Dębnikami i Podgórzem, będzie kosztować 113,7 mln złotych, ponad połowę kosztów pokryje dotacja przyznana miastu z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zrealizuje Spółka Primost Południe z Będzina.

- REKLAMA -

Już wydawało się, że wszystkie przeszkody, jakie pojawiały się podczas przygotowań do inwestycji, już zostały pokonane. Tymczasem pojawił się protest przeciwko budowie kładki, a sprzeciwiający się jej zbierają podpisy pod petycją do prezydenta miasta w sprawie zaniechania realizacji inwestycji „Kładka pieszo-rowerowa Kazimierz – Ludwinów”. Do piątkowego południa podpisało się pod nią ok. 70 osób.

- Advertisement -

Autorzy petycji zwracają uwagę, że po stronie Kazimierza kładka wchodzi w zieloną oazę i miejsce historycznej zadumy. „Jest miejsce w Krakowie, nieduże, ale będące oazą zieleni i wytchnienia. Ważne dla nas i naszych zwierząt, a dla ptaków i roślin będące niemal ostatnim miejscem do życia. Od strony Bulwaru Inflanckiego okala go cienista aleja przepięknych starych klonów. Powstał tam wyjątkowy mikroklimat biologiczny i psychiczny, tak bardzo potrzebny dzisiaj nam wszystkim i bezcenny dla mieszkańców. W samym środku miasta nisza ocalającego ludzi i planetę chłodu i wyciszenia” – czytamy w petycji.

kladka protest
Nie chcą kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem 3

Protestujący obawiają się, że budowa kładki doprowadzi do zniszczenia tej oazy zieleni (fot. z petycji do prezydenta Krakowa)

Protestujący podkreślają też, że planowana kładka będzie ingerencją w panoramę miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, że kładka przesłoni widok na dwa obiekty o niezwykłej wartości dla naszego dziedzictwa historycznego: Wawel i Skałkę.

„Budowa kładki, a de facto monstrualnej struktury, będącej obcym wtrętem w historyczną tkankę miasta, spowodowałyby nieodwracalną dewastację bezcennej zieleni, wyjątkowego charakteru miejsca, pozbawienie mieszkańców jednego z ostatnich miejsc wytchnienia w naszej dzielnicy i na krakowskim brzegu Wisły. Co więcej, to kosztowne przedsięwzięcie, które pochłonie ponad sto milionów złotych, w tym ogromną kwotę z pustej, jak słyszymy, kasy miasta, nie stanowi w żadnej mierze inwestycji priorytetowej w perspektywie życiowych potrzeb mieszkańców, czemu wielokrotnie dawaliśmy już wyraz, protestując przeciwko budowie kładki w tym miejscu i w tym kształcie. W dodatku ta w zamierzeniu prestiżowa inwestycja w niesłychany sposób wyklucza przestrzennie ludzi starszych, osoby niepełnosprawne oraz te z wózkiem dziecięcym: żadna z grup nie będzie miała dostępu do największej atrakcji tej konstrukcji, czyli pasma o funkcji widokowej” – twierdzą inicjatorzy petycji.

„Apelujemy do Pana, Panie Prezydencie, by stanął Pan po stronie mieszkańców Kazimierza, Krakowa i Ziemi. Proszę nie pozwolić na zabójstwo drzew i betonozę pod Wawelem, ani na wykluczanie już wykluczonych! To nie tak ma wyglądać miasto, o którym można by powiedzieć: Tu chcę żyć” – podsumowują protestujący.

Petycja dostępna TUTAJ.

Kładka Kazimierz–Ludwinów będzie długa na ok. 130 m, szeroka na prawie 14 m, a w najwyższym punkcie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki między ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Przeprawa zapewni dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. 

Autorem koncepcji architektonicznej kładki Kazimierz–Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamocowane w masywnych żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *