Tramwaj do Górki Narodowej stał się faktem. Od poniedziałku, 4 września 2023,mieszkańcy osiedli na północ od ulicy Opolskiej zyskali możliwość dojazdu do centrum tramwajami. Budowa tej linii szybkiego tramwaju jeszcze nie jest skończona, ale już będzie ona wykorzystywana.
Zmian będzie dużo. Mieszkańcy Górki Narodowej zyskają dwie linie tramwajowe, ale muszą uważać także na zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Przez jakiś czas, przystankiem końcowym i początkowym na Górce Narodowej będzie przystanek „Papierni Prądnickich” przy ul. Banacha (bo wciąż trwają prace przy pętli i parkingu przy niej). Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji miasta Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.
Uruchomienie linii tramwajowej do Górki Narodowej – zmiany w komunikacji
Linie tramwajowe:
- linia 5 zostanie przywrócona i będzie kursować po trasie czasowo-zmienionej (skróconej) Krowodrza Górka P+R – Wańkowicza;
- linia 18 będzie kursować po nowej, stałej trasie (wydłużonej): Czerwone Maki P+R – … – Krowodrza Górka P+R – Ździebły-Danowskiego – Sosabowskiego – Pachońskiego – Siewna -Bociana – Papierni Prądnickich – Górka Narodowa P+R;
- linia na przedłużonej trasie będzie zatrzymywać się na przystankach: Pachońskiego P+R, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Papierni Prądnickich. Do czasu zakończenia budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa P+R, przystankiem końcowo-początkowym będzie Papierni Prądnickich;
- linia 19 zostanie przywrócona i będzie kursować po nowej stałej trasie (wydłużonej): Borek Fałęcki – … – Dworzec Towarowy – Prądnicka – Doktora Twardego – Ździebły-Danowskiego – Krowodrza Górka P+R;
- linia 50 będzie kursować po nowej, stałej trasie (wydłużonej): Borek Fałęcki/Kurdwanów P+R – … – Krowodrza Górka P+R – Ździebły-Danowskiego – Sosabowskiego – Pachońskiego – Siewna -Bociana – Papierni Prądnickich – Górka Narodowa P+R;
- linia na przedłużonej trasie będzie zatrzymywać się na przystankach: Pachońskiego P+R, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Papierni Prądnickich. Do czasu zakończenia budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa P+R, przystankiem końcowo-początkowym będzie Papierni Prądnickich.
Wszystkie linie tramwajowe będą kursować według zwykłych częstotliwości co: 5, 7.5 lub 15 minut.
Linie autobusowe:
- linia 144 będzie kursować po nowej, stałej trasie, z pominięciem przystanku Szpital Uniwersytecki/Instytut Pediatrii (prosto ul. Wielicką);
- linia 164 będzie kursować po nowej, stałej trasie: Piaski Nowe – … – AGH/UR – ul. Czarnowiejska, Armii Krajowej, Balicka, Brzezińskiego – Mydlniki Wapiennik P+R. W dni świąteczne trasa będzie skrócona do pętli Bronowice Małe;
- linia 501 będzie kursować po nowej, stałej trasie: Bulwarowa – … – ul. Jasnogórska, Chełmońskiego, ul. Stawowa – Chełmońskiego Pętla (powrót bez zmian). Na nowym odcinku trasy będzie dodatkowo obsługiwać przystanki: Jasnogórska, Piaskowa, Chełmońskiego Osiedle. Zamiast przystanku Stawowa 04, będzie obsługiwać przystanek Stawowa 02;
- linia 511 będzie kursować po nowej stałej trasie: Os. Na Stoku – … – ul. Jasnogórska, Stawowa – Chełmońskiego Pętla (bez przejazdu po ul. Chełmońskiego). Zamiast przystanku Stawowa 02, będzie obsługiwać przystanek Stawowa 04;
- linia 513 – zostanie utworzona nowa linia kursująca po trasie: Krowodrza Górka P+R – ul. Fieldorfa-Nila, Prądnicka, Bratysławska (powrót Pielęgniarek), Prądnicka, aleje Trzech Wieszczów, Konopnickiej, Kamieńskiego, Wielicka, Kostaneckiego, Jakubowskiego – Miejskie Centrum Opieki. Na trasie będzie obsługiwać następujące przystanki: Szpital Jana Pawła II, Lekarska, Bratysławska, Pielęgniarek, Szpital Narutowicza, Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, AGH/UR, Muzeum Narodowe, Jubilat, Rondo Grunwaldzkie, Rondo Matecznego, Kamieńskiego, Bieżanowska, Wlotowa, Prokocim Szpital, Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii.
Ponadto linie autobusowe: 102, 137, 168, 194, 217, 220, 240, 247, 267, 287, 290 będą dodatkowo zatrzymywać się na przystanku Krowodrza Górka P+R 07.
Co zrobiono
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca – firma Intercor Sp. z o.o. – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne.
W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka”. Układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa.
Od maja tego roku dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy ul. Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają już ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Na skrzyżowaniach działa sygnalizacja świetlna.
Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.
Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne. Szacuje się, że w niedługim czasie z nowej infrastruktury będzie mogło korzystać ok. 30 tys. osób.
Co jeszcze trzeba zrobić
Najważniejsze jest dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Drugi istotnym elementem są nasadzenia, które potrwają całą jesień. Nasadzonych będzie ok. 3,5 tys. drzew i ponad 40 tys. krzewów – zdecydowana większość w granicach inwestycji. Z kolei w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”.
Wszystkie zadania mają być zakończone jeszcze w tym roku.
(AI GEG)