Od soboty, 15 lutego 2024 roku pasażerów czekają zmiany w komunikacji miejskiej w Krakowie. Uruchomione zostaną nowe linie autobusowe oraz nowe przystanki. Dodatkowo wprowadzone zostaną zmiany dotyczące częstotliwości kursowania, wysyłanego taboru, a także operatorów linii.
Nowe linie miejskie i aglomeracyjne
Zgodnie z planowanymi zmianami, o których Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie informował pod koniec 2024 roku, zostanie uruchomiona linia 104, która kursować będzie na trasie „Swoszowice P+R” – „Czerwone Maki P+R” po m.in. takich ulicach jak Forteczna, Bartla (wjazd na pętlę „Os. Pod Fortem”), Borkowska, Babińskiego i Bunscha do pętli „Czerwone Maki P+R”. Linia będzie kursować z częstotliwością co 24 minuty w dni powszednie w godzinach szczytu, co 30 minut poza szczytem oraz co 40 minut w dni wolne.
W porozumieniu z gminą Liszki uruchomiona zostanie linia aglomeracyjna 299, autobus będzie kursować na trasie „Kryspinów Rondo” – „Os. Podwawelskie” po takich ulicach jak DW 780, Księcia Józefa (starym układem drogowym), Zielińskiego, Monte Cassino i Bułhaka do pętli „Os. Podwawelskie”. Linia będzie kursować tylko w dni powszednie z częstotliwością co około 65 minut, w godzinach ok. 6.00–20.00.
Zmiany trasy autobusów
Linia 151 będzie kursowała w obu kierunkach przez ulicę Żywiecką. W kierunku Borku Fałęckiego linia ta nie zmieni swojej trasy, natomiast w kierunku os. Pod Fortem autobus będzie kursować przez ulicę Zakopiańską (w kierunku centrum Krakowa), Zbrojarzy, Montwiłła-Mireckiego, Żywiecką, a następnie po swojej aktualnej trasie do pętli autobusowej „Os. Pod Fortem”. Autobus będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, co 20 minut poza szczytem i co 30 minut w dni wolne.
Linia 307 będzie kursować z „Michałowic P+R” do al. Mickiewicza, następnie al. Krasińskiego i ulicą Zwierzyniecką do nowej czasowej pętli na Powiślu o nazwie „Nowy Świat”. Nazwa pętli jest zgodna z Systemem Informacji Miejskiej Krakowa i nawiązuje do historycznych nazw, podobnie jak „Dąbie” czy „Azory”. Linia ta nie będzie obsługiwać od soboty przystanku „Cracovia Stadion 02”, a także przystanku „Jubilat 04” na nowej trasie.
Linia 121 w kierunku „Klinów Porannych” pozostanie bez zmian, natomiast w kierunku Borku Fałęckiego, autobusy będą kursować przez ulicę Zawiłą i Zakopiańską do Borku Fałęckiego.
Linia 127 będzie kursować po nowej stałej trasie, autobus będzie kursować z „Podgórza SKA” w kierunku zalewu Bagry po swojej stałej trasie do skrzyżowania z ulicą Saską, a następnie pojedzie ulicą Myśliwską i nowym układem drogowym do ronda łączącego ulicę Myśliwską z ulicą Przewóz i Rzebika. Autobus nie będzie obsługiwać przystanków takich jak „Saska 03” i „Szczecińska 01”, natomiast będzie obsługiwać przystanki: „Saska 07” (nowy), „Myśliwska Szkoła 01” (nowy) i „Os. Przewóz 01”. W kierunku „Podgórza SKA” linia nie będzie obsługiwać przystanku „Szczecińska 02”, natomiast będzie obsługiwać przystanki „Os. Przewóz 02” i „Myśliwska Szkoła 02” (dotychczas funkcjonujący dla TeleBusa).
Inne zmiany
Obsługa linii 100, 101, 131, 141, 143, 181 zostanie przekazana Operatorowi Mobilis, w przypadku wszystkich linii oprócz 143, do obsługi wykonywanych kursów będą wysyłane pojazdy midi+, oznacza to, że od soboty na tych liniach zobaczymy dłuższe niż dotychczas autobusy. W przypadku linii 143 do obsługi wykorzystywany dalej będzie tabor standardowy.
Linia 126 będzie miała dodatkowy przystanek na wysokości pętli tramwajowej.
Linia 300 będzie dodatkowo obsługiwać przystanki „Panieńskich Skał 01/02”.
Rozkłady jazdy (częstotliwość, godziny odjazdów) pozostaną bez zmian.
Obsługa linii 102 zostanie przekazana miejskiemu MPK.
(AI GEG)
Zobacz – Nieruchomości – KNC Nieruchomości | KNC Nieruchomości