PKP PLK wyrzuca firmę Strabag z budowy linii kolejowej Rabka Zaryte – Mszana Dolna

Grzegorz Skowron
Most kolejowy na rzece Mszanka w Mszanie Dolnej na linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz (Wizualizacja - PKP PLK)

Kłopoty związane z przebudową linii kolejowej Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wypowiedziała umowę wykonawcy, bo uznała, że firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac. Strabag nie zgadza się z tym stanowiskiem i rozważa podjęcie sporu prawnego z PKP PLK.

- reklama -

Przebudowa linii kolejowej Rabka Zaryte – Mszana Dolna to część dużo większej inwestycji -modernizacji linii kolejowej Nowy Sącz – Chabóewka. A ta modernizacja związana jest z kolei z budową linii kolejowej Podłęże – Tymbark. Realizacja wszystkich tych zadań ma doprowadzić do powstania nowego szlaku kolejowego do Nowego Sącza i Zakopanego, którym pociągi będą docierać do celu znacznie szybciej niż przez obecnie istniejące trasy. Dlatego kłopoty z realizacją jednego odcinka (Rabka Zaryte – Mszana Dolna) niosą kłopoty dla całej inwestycji.

- REKLAMA -

Spółka PKP PLK wypowiedziała umowę firmie Strabag, bp uznała, że harmonogram robót jest rażąco opóźniony, a co za tym idzie – istnieje zagrożenie dotrzymania ostatecznego terminu zakończenia robót na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna. PKP PLK chce jak najszybciej wskazać w przetargu nowego wykonawcę, by ten dokończył przebudowę tego odcinka linii kolejowej.

- Advertisement -

To może okazać się trudne, bo Strabag nie zgadza się ze stanowiskiem PKP PLK. Firma rozważa podjęcie kroków prawnych, a to mogłoby oznaczać przeciąganie się w czasie przekazania placu budowy innemu wykonawcy.

Oświadczenie PKP PLK:

„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują o rozwiązaniu umowy z firmą Strabag Sp. z o.o., odpowiedzialną za modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna.

Pomimo licznych monitów i wezwań Zamawiającego oraz Inżyniera Projektu do realizacji robót zgodnie z przekazaną do realizacji dokumentacją projektową, firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac w myśl założeń umowy. Niewłaściwa realizacja robót poskutkowała rażącym naruszeniem harmonogramu oraz zagrożeniem terminowej realizacji całego Projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. W tej sytuacji PLK S.A., działając w interesie publicznym oraz mając na uwadze kluczowe znaczenie inwestycji dla poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, podjęły decyzję o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym Wykonawcą robót budowlanych firmą Strabag Sp. z o.o.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podejmą wszelkie kroki mające na celu jak najszybsze wyłonienie nowego wykonawcy, który będzie w stanie kontynuować rozpoczęte prace zgodnie z założeniami i zakończyć inwestycję w możliwie najkrótszym czasie. Priorytetem spółki PLK S.A. pozostaje terminowa realizacja projektu, która ma na celu poprawę jakości podróży oraz zwiększenie przepustowości linii kolejowej nr 104. O dalszych krokach oraz nowym harmonogramie prac będziemy informować na bieżąco.”

Oświadczenie firmy Strabag:

„STRABAG Sp. z o.o. nie zgadza się z uzasadnieniem odstąpienia od umowy na budowę linii nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna, które otrzymał od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obecnie analizujemy otrzymane odstąpienie pod kątem prawnym oraz zgodności ze stanem faktycznym”.

Kiedy linia Podłęże – Tymbark?

Jeszcze w tym roku PKP PLK chce ogłosić przetargi związane z budową nowej linii kolejowej Podłęże – Tymbark. W trzecim kwartale 2024 ma być ogłoszony przetarg na realizację odcinka Szczyrzyc – Tymbark, w czwartym – na odcinki Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże. Pod koniec roku rozpisana zostanie także zamówienie na przebudowę linii Tymbark – Limanowa.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *