O rozbudowie układu drogowego i przedłużeniu linii tramwajowej w tej części Krakowa mowa jest już od kilku lat. Zarząd Inwestycji Miejskiej właśnie ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji rozbudowy ulicy Bunscha i budowy ulicy Humboldta wraz z przedłużeniem linii tramwajowej z pętli Czerwone Maki w kierunku Skawiny. To dopiero pierwszy krok w kierunku przygotowań do realizacji inwestycji. Na rzeczywiste efekty trzeba jeszcze poczekać co najmniej kilka kolejnych lat.
To inwestycja, która ułatwi poruszanie się w południowo-zachodniej części Krakowa. – Zadaniem projektanta, którego chcemy wyłonić w przetargu będzie zaproponowanie przynajmniej 3 wariantów koncepcji tej inwestycji, spośród których wskazane będzie rozwiązanie preferowane do dalszych prac. Będzie ono także stanowić podstawę do uzyskania decyzji środowiskowej. W ramach tego postępowania przeprowadzone będą konsultacje społeczne – mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Zgodnie z założeniem ul. Bunscha ma zostać rozbudowana na odcinku ok. 1,4 km. Na jej przedłużeniu ma powstać ulica Humboldta o długości ok. 1.3 km. Następnie na odcinku od ul. księdza Trockiego do węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina ma zostać rozbudowa ul. Skotnicka (ok. 1 km).
Wzdłuż tych wszystkich elementów układu drogowego powstanie nowa linia tramwajowa. Będzie się ona zaczynała od pętli Czerwone Maki. Rozważane są dwie opcje: pierwsza to budowa linii wzdłuż ulic Bunscha, Humboldta i Skotnickiej do pętli wraz z terminalem i parkingiem, który miałby być zlokalizowany w rejonie węzła autostradowego, po jego wschodniej lub zachodniej stronie. W ramach drugiej opcji, linia tramwajowa kończyłaby się pętlą i parkingiem P+R w rejonie rozjazdu z przyszłą linią do os. Kliny, po zachodniej stronie Szpitala im. Babińskiego.
Dodatkowo, planuje się rozbudowę ul. Skotnickiej na odcinku od węzła autostradowego do obwodnicy Skawiny (1 km) w dwóch wariantach.
W ramach całego zadania wybudowane mają zostać także trasy rowerowe, chodniki i przystanki autobusowe. Ponadto przebudowane będą skrzyżowania, a także wybudowana lub przebudowana infrastruktura podziemna.
Opracowanie ma być gotowe najwcześniej pod koniec 2026 roku. To ono będzie podstawą dalszych prac projektowych, które zabiorą kolejne lata. Rozpoczęcie samej budowy jest możliwe w tym dziesięcioleciu.
(AI GEG)