I do Ciebie może przyjść ankieter, by zapytać, jak dojeżdżasz do pracy. Właśnie ruszają kompleksowe badania ruchu w krakowskim obszarze metropolitalnym, czyli w Krakowie i ponad 30 okolicznych gminach. Jednym z elementów kompleksowych badań ruchu są badania ankietowe mieszkańców dotyczące realizowanych podróży oraz preferencji transportowych. Przebadanych zostanie 10 tys. gospodarstw domowych, z czego 6 tys. z terenu Krakowa oraz 4 tys. z terenu strefy podmiejskiej.
Ankieterzy przeprowadzą wywiady w losowo wybranych gospodarstwach domowych z wszystkimi obecnymi mieszkańcami powyżej szóstego roku życia. Wywiady będą prowadzone od 10 maja do 17 czerwca włącznie, w każdą środę, czwartek i piątek po godz. 17, a także w soboty po godz. 10.
Ankieterzy pojawiają się także na parkingach typu Park+Ride i Bike+Ride, będą pytać korzystających z tych parkingów użytkowników o ich preferencje w sposobie poruszania się po mieście. Te badania będą wykonywane w godz. 6.00-9.00 oraz 15.00-17.00 we wtorki, środy i czwartki. Przewidziano przebadanie 800 użytkowników parkingów typu Park+Ride i Bike+Ride.
– Każdy ankieter działający na zlecenie Krakowa będzie posiadał w widocznym miejscu identyfikator zawierający: zdjęcie, imię i nazwisko, numer służbowy, nazwę pracodawcy, dane Krakowa, nazwę projektu, imię i nazwisko oraz numer kontaktowy do kierownika badań, pieczęć Krakowa oraz pracodawcy. Ponadto każdy ankieter będzie posiadał list polecający Prezydenta Miasta Krakowa – zwracają uwagę urzędnicy z krakowskiego magistratu i podkreślają, że biorąc udział w badaniu, mieszkańcy przyczyniają się do usprawnienia systemu transportu w swoim otoczeniu.
„W wyniku prowadzonych badań powstanie szczegółowy raport zawierający opis zachowań komunikacyjnych mieszkańców krakowskiego obszaru metropolitalnego. Rezultaty posłużą do opracowania modelu ruchu systemu transportowego Krakowa i obszaru metropolitalnego oraz opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej. Wypracowany model ruchu będzie stanowił podstawę do podejmowania decyzji dotyczących realizacji bieżących zadań oraz planowania rozwoju systemu transportowego krakowskiego obszaru metropolitalnego w celu poprawienia i ułatwienia przemieszczania się jego mieszkańców po całym obszarze. Ponadto, opracowanie SUMP będzie podstawą do ubiegania się o pozyskanie dofinansowania na projekty związane z systemem transportowym ze środków Unii Europejskiej w perspektywie 2021-2027 (m.in. na budowę i rozbudowę węzłów przesiadkowych, parkingów P&R, tras rowerowych, modernizację taboru)” – czytamy w uzasadnieniu do przeprowadzenia kompleksowych badań ruchu w krakowskim obszarze metropolitalnym.