Ad image

„Sądeczanka” będzie budowana etapami. Zatwierdzenie przebiegu jeszcze w tym roku

Grzegorz Skowron
Wizualizacja – dk75.pl – Studium korytarzowe

Budowa nowej drogi krajowej nr 75 między Brzeskiem a Nowym Sączem, tzw. sądeczanki będzie realizowana etapami; w pierwszej kolejności zostaną zbudowane trzy odcinki niewzbudzające kontrowersji, a przy dwóch pozostałych uwzględniony zostanie głos społeczny – podał w poniedziałek resort infrastruktury.

- reklama -

Jak poinformowano, budowa niemal 50-km drogi krajowej nr 75 na południe od Brzeska była przedmiotem spotkania wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca z przedstawicielami samorządów z powiatów bocheńskiego, brzeskiego i nowosądeckiego oraz z Nowego Sącza. Od lat bowiem starania o budowę „sądeczanki” wstrzymuje brak zgody lokalnych samorządów dotyczącej jej przebiegu.

- REKLAMA -

Po spotkaniu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która jest na ostatnim etapie prac zmierzających do przygotowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zadeklarowała wydanie takiej decyzji do końca roku.

- Advertisement -

„Po jej otrzymaniu podjęte zostaną prace na odcinkach, które nie są przedmiotem większych kontrowersji. Taką częścią trasy jest obecnie południowy odcinek między Kurowem a Nowym Sączem, gdzie jest również największe natężenie ruchu na tej części DK75 przekraczające 21 tysięcy pojazdów na dobę – zgodnie z danymi Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021” – przekazał resort infrastruktury.

Podczas spotkania – wskazano – przedstawiciele gmin Czchów, Gnojnik i Łososina Dolna podkreślili, że w ich opinii optymalny przebieg zapewnia wariant A, w przeciwieństwie do wariantu C. We wniosku GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowej wariant C jest rekomendowany, warianty A i F wskazano jako alternatywne.

Według zapowiedzi resortu infrastruktury, w związku z trudnościami z uzgodnieniem przebiegu nowej drogi, przewidywana jest etapowa realizacja tego zadania. W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane trzy etapy niewzbudzające kontrowersji, a w dwóch pozostałych etapach uwzględniony zostanie głos społeczny.

Wiceminister Stanisław Bukowiec zapowiedział, że rozmowy z samorządami będą kontynuowane i liczy w tej sprawie na wypracowanie społecznego kompromisu, „aby przebieg tak ważnej dla całego kraju trasy był zadowalający dla wszystkich”.

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że odcinek „sądeczanki” Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy głównej przyspieszonej, z dwoma jezdniami, każda po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km. Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów.

Nowa „sądeczanka” została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie 2020 roku rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł, do blisko 3,2 mld zł.

Obecnie kończy się budowa tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4 i stanowiącego pierwszą część „sądeczanki”. W 2021 roku oddany do użytku został most na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza, przez który w przyszłości ma przebiegać ta nowa trasa.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *