Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski

Grzegorz Skowron
Kazimierz Barczyk, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski (fot. Archiwum)

Od 2010 r. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zabiega o budowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W najbliższy poniedziałek organizuje konferencję „Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski”. Spotkanie z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, administracji rządowej i samorządowej, naukowców i mieszkańców rozpocznie się o godz. 10.30 w auli Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie, przy ul. Sławkowskiej.

- reklama -

Od 2010 r. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zabiega o budowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla dwóch milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski. Już w 2010 r. SGiPM zorganizowało pierwszą konferencję „Jak pokonać korki w Krakowie. Zintegrowany System Komunikacji w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym. Szybka Kolej Miejska. Metro lub premetro w Krakowie”, a następnie 6 cyklicznych konferencji  z udziałem przedstawicieli rządu, władz regionalnych oraz ekspertów m.in. z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej, PKP PLK i samorządowców.

- REKLAMA -

Pod koniec 2013 roku przewodniczący SGiPM Kazimierz Barczyk zwrócił się do Marszałka Województwa Małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy za 1 miliard złotych dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie. Obecnie kosztem ponad 1 miliarda złotych zakończyła się  budowa torów od Dworca Głównego przez Płaszów, Bieżanów, Rudzice, dla umożliwienia rozwoju i udrożnienia (zajętej w 96%) przepustowości trzech linii SKA na terenie miasta. Ten ogromny projekt przyczyni się do podniesienia poziomu życia życie mieszkańców metropolii krakowskiej. Według prognoz, w ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się co najmniej z 6 do 18 milionów.

- Advertisement -

Dalszy rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która obejmuje swoim zasięgiem 2/3 powierzchni Województwa to konieczność dla ponad 2 milionów mieszkańców Małopolski. Teraz konieczna jest budowa 3 kolejnych linii SKA i infrastruktury – nowych przystanków, peronów, chodników, dróg dojazdowych, wielu parkingów P&R oraz systematyczne kupowanie kolejnych nowoczesnych pociągów, aby kursowały co 15 minut, tak aby efektywnie wykorzystać 120 km torów w Krakowie.

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zachęca samorządy do podjęcia działań zmierzających do rozbudowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i infrastruktury towarzyszącej – na czele z budową parkingów przy każdej stacji – kompleksowego projektu służącego zarówno mieszkańcom Małopolski, jak i turystom.

Szybka Kolej Aglomeracyjna
dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski.

Aula Polskiej Akademii Umiejętności,

Kraków, ul. Sławkowska 17

18 marca 2024 r.,  w godz. 10.30 – 13.00

Wstęp wolny

Program konferencji


Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Włodzimierz Zembol
Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie
Sytuacja i perspektywy rozwoju kolei w regionie w krótkiej i średniej perspektywie

Kazimierz Barczyk
Przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski
Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego
15 lat zabiegów o budowę i rozbudowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla pokonania korków w Krakowie

dr Krzysztof Jan Klęczar
Wojewoda Małopolski
Szybka Kolej Aglomeracyjna szansą na radykalną poprawę dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Małopolski

prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata
Rektor Politechniki Krakowskiej
Perspektywy rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *