Na środowej sesji Rady Miasta Krakowa odbędzie się debata na temat budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Urzędnicy zapowiadają, że w czerwcu na placu budowy jednej z najważniejszych inwestycji miejskich rozpoczną się roboty. Aktywiści protestują przeciwko masowej wycince drzew na przebiegu nowej linii. Po raz kolejny pojawiają się też apele o ograniczenie zakresu inwestycji.
Aktywiści domagali się zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa w sprawie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Do tego nie dojdzie, ale na środowej sesji (31 maja 2023) jako pierwszy punkt obrad przewidziano debatę na ten temat. Najpierw radni wysłuchają informacji prezydenta o przygotowaniach do inwestycji. potem będą mogli o tym dyskutować.
Niewykluczone, że debata skończy się przyjęciem rezolucji skierowanej do prezydenta miasta. Jej projekt przygotował klub radnych Kraków dla Mieszkańców, a mowa jest w nim o ograniczeniu zakresu inwestycji. „Rada Miasta Krakowa apeluje więc do Prezydenta Miasta Krakowa o wstrzymanie procedury Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i skorygowanie w sposób istotny zamierzeń inwestycyjnych, ograniczając w sposób maksymalny charakter inwestycji do budowy linii tramwajowej. Wnosimy o rezygnację z rozbudowy istniejącej infrastruktury drogowej, ograniczenie do minimum planowanej wycinki drzew, a tam gdzie to niemożliwe, do podjęcia działań celem przesadzenia wszystkich drzew, których stan fitosanitarny na to pozwala. W ramach rekompensaty nasadzenia zastępcze winny być realizowane w najbliższej okolicy miejsc, gdzie drzewa są usuwane, a suma obwodów drzew, które będą nasadzane, winna być nie mniejsza niż tych, które zostały usunięte” – czytamy w projekcie rezolucji.
O ograniczenie wycinki drzew apeluje także Krakowskie Stowarzyszenie Obrony Zwierząt. „Powodem naszego apelu jest nie tylko gigantyczna i nieproporcjonalna do potrzeb wycinka 1059 drzew, ale również rozpoczęcie jej już w czerwcu, czyli w samym środku okresu lęgowego ptaków, który trwa od 1 marca do 15 października. Nie ulega bowiem najmniejszej wątpliwości, że usunięcie w najbliższych tygodniach tak ogromnej liczby drzew może spowodować prawdziwą rzeź ptaków w naszym mieście” – czytamy w tym apelu. Krakowskie Stowarzyszenie Obrony Zwierząt przypomina, że w okresie lęgowym zakazane jest między innymi niszczenie, usuwanie oraz uszkadzanie ptasich gniazd.
– Ogłaszane w ostatnich dniach pośpiesznie zapowiedzi o niewielkiej redukcji drzew do wycięcia wcale nie rozwiązują problemu, lecz są dodatkowym argumentem na rzecz wstrzymania wycinki i przeprowadzenia szczegółowych analiz odnośnie jej skali i terminu, pozwalających na ocalenie jak największej liczby drzew i ptaków – podkreśla Agnieszka Wypych, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Obrony Zwierząt.
Właśnie po protestach miejskich aktywistów wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zapowiedział ograniczenia wycinki drzew. Jak twierdzą urzędnicy, wprowadzone w ostatnich miesiącach zmiany projektowe pozwoliły zachować ok. 200 drzew przeznaczonych do wycinki w pierwotnym projekcie. Kilkadziesiąt z nich to okazy rosnące przy ul. Meissnera. Do tego Na terenie inwestycji pojawi się aż 10 308 m kw. krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 m kw. więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów przeznaczonych do usunięcia.
Projekt przewiduje wykonanie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych na odcinku 4,2 km pojedynczego toru. Nie wymagają one podlewania ani koszenia. Na trasie powstanie też 19 przystanków z zielonymi dachami o łącznej powierzchni 1900 m kw., dającej możliwość zretencjonowania aż 4750 l wody.
Dzięki gęstemu zadrzewieniu cała pętla Mistrzejowice ulegnie zielonej przemianie. Pomiędzy alejkami pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, odpowiednio dobrane krzewy i trawy. Rondo Młyńskie zostanie udekorowane kompozycją klonów, róż i traw ozdobnych. Na rondzie Barei pojawi się łąka kwietna oraz drzewa, a w jego sąsiedztwie ogród deszczowy.
Te wszystkie argumenty nie przekonują aktywistów i niektórych radnych. To dlatego domagają się wstrzymania inwestycji i ponownego przenalizowania jej zakresu. Będzie o to trudno, bowiem magistrat zapowiada, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic ruszy z początkiem czerwca. „Uzyskane w pierwszej połowie maja pozwolenie na budowę zakończyło etap projektowania linii tramwajowej do Mistrzejowic. W tym czasie koncepcja nowego środka transportu, na który mieszkańcy północnej części miasta czekają od lat, nabrała realnych kształtów. Projekt budowlany zyskał wszelkie możliwe uzgodnienia, a jego realizacja rozpocznie się już w czerwcu – po przekazaniu działek pod plac budowy wykonawcy” – informuje Urząd Miasta Krakowa.
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.
Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG