Tramwaj do Mistrzejowic – urzędnicy zapowiadają rozpoczęcie budowy, aktywiści protestują przeciwko wycince drzew, radni będą dyskutować

Grzegorz Skowron
Fot. tramwajdomistrzejowic.pl

Na środowej sesji Rady Miasta Krakowa odbędzie się debata na temat budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Urzędnicy zapowiadają, że w czerwcu na placu budowy jednej z najważniejszych inwestycji miejskich rozpoczną się roboty. Aktywiści protestują przeciwko masowej wycince drzew na przebiegu nowej linii. Po raz kolejny pojawiają się też apele o ograniczenie zakresu inwestycji.

- reklama -

Aktywiści domagali się zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa w sprawie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Do tego nie dojdzie, ale na środowej sesji (31 maja 2023) jako pierwszy punkt obrad przewidziano debatę na ten temat. Najpierw radni wysłuchają informacji prezydenta o przygotowaniach do inwestycji. potem będą mogli o tym dyskutować.

- REKLAMA -

Niewykluczone, że debata skończy się przyjęciem rezolucji skierowanej do prezydenta miasta. Jej projekt przygotował klub radnych Kraków dla Mieszkańców, a mowa jest w nim o ograniczeniu zakresu inwestycji. „Rada Miasta Krakowa apeluje więc do Prezydenta Miasta Krakowa o wstrzymanie procedury Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i skorygowanie w sposób istotny zamierzeń inwestycyjnych, ograniczając w sposób maksymalny charakter inwestycji do budowy linii tramwajowej. Wnosimy o rezygnację z rozbudowy istniejącej infrastruktury drogowej, ograniczenie do minimum planowanej wycinki drzew, a tam gdzie to niemożliwe, do podjęcia działań celem przesadzenia wszystkich drzew, których stan fitosanitarny na to pozwala. W ramach rekompensaty nasadzenia zastępcze winny być realizowane w najbliższej okolicy miejsc, gdzie drzewa są usuwane, a suma obwodów drzew, które będą nasadzane, winna być nie mniejsza niż tych, które zostały usunięte” – czytamy w projekcie rezolucji.

- Advertisement -

O ograniczenie wycinki drzew apeluje także Krakowskie Stowarzyszenie Obrony Zwierząt. „Powodem naszego apelu jest nie tylko gigantyczna i nieproporcjonalna do potrzeb wycinka 1059 drzew, ale również rozpoczęcie jej już w czerwcu, czyli w samym środku okresu lęgowego ptaków, który trwa od 1 marca do 15 października. Nie ulega bowiem najmniejszej wątpliwości, że usunięcie w najbliższych tygodniach tak ogromnej liczby drzew może spowodować prawdziwą rzeź ptaków w naszym mieście” – czytamy w tym apelu. Krakowskie Stowarzyszenie Obrony Zwierząt przypomina, że w okresie lęgowym zakazane jest między innymi niszczenie, usuwanie oraz uszkadzanie ptasich gniazd.

– Ogłaszane w ostatnich dniach pośpiesznie zapowiedzi o niewielkiej redukcji drzew do wycięcia wcale nie rozwiązują problemu, lecz są dodatkowym argumentem na rzecz wstrzymania wycinki i przeprowadzenia szczegółowych analiz odnośnie jej skali i terminu, pozwalających na ocalenie jak największej liczby drzew i ptaków – podkreśla Agnieszka Wypych, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Obrony Zwierząt.

Właśnie po protestach miejskich aktywistów wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zapowiedział ograniczenia wycinki drzew. Jak twierdzą urzędnicy, wprowadzone w ostatnich miesiącach zmiany projektowe pozwoliły zachować ok. 200 drzew przeznaczonych do wycinki w pierwotnym projekcie. Kilkadziesiąt z nich to okazy rosnące przy ul. Meissnera. Do tego Na terenie inwestycji pojawi się aż 10 308 m kw. krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 m kw. więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów przeznaczonych do usunięcia.

Projekt przewiduje wykonanie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych na odcinku 4,2 km pojedynczego toru. Nie wymagają one podlewania ani koszenia. Na trasie powstanie też 19 przystanków z zielonymi dachami o łącznej powierzchni 1900 m kw., dającej możliwość zretencjonowania aż 4750 l wody.

Dzięki gęstemu zadrzewieniu cała pętla Mistrzejowice ulegnie zielonej przemianie. Pomiędzy alejkami pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, odpowiednio dobrane krzewy i trawy. Rondo Młyńskie zostanie udekorowane kompozycją klonów, róż i traw ozdobnych. Na rondzie Barei pojawi się łąka kwietna oraz drzewa, a w jego sąsiedztwie ogród deszczowy.

Te wszystkie argumenty nie przekonują aktywistów i niektórych radnych. To dlatego domagają się wstrzymania inwestycji i ponownego przenalizowania jej zakresu. Będzie o to trudno, bowiem magistrat zapowiada, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic ruszy z początkiem czerwca. „Uzyskane w pierwszej połowie maja pozwolenie na budowę zakończyło etap projektowania linii tramwajowej do Mistrzejowic. W tym czasie koncepcja nowego środka transportu, na który mieszkańcy północnej części miasta czekają od lat, nabrała realnych kształtów. Projekt budowlany zyskał wszelkie możliwe uzgodnienia, a jego realizacja rozpocznie się już w czerwcu – po przekazaniu działek pod plac budowy wykonawcy” – informuje Urząd Miasta Krakowa.

Fot. krakow.pl

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.

Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *