Za trzy lata Stalexport straci koncesję na płatny odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków. Już teraz rozpoczynają się przygotowania do przebudowy 61-kilometrowej trasy szybkiego ruchu. Kiedy państwo przejmie zarządzanie tym odcinkiem A4, dobuje trzeci pas ruchu w każdym kierunku.
61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny – obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku. – Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
GDDKiA przygotowuje się właśnie do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do przebudowy i rozbudowy tego odcinka. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie prac na odcinku pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I. – Program Inwestycji podpisany przez ministra Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice – Kraków o trzeci pas ruchu – podkreśla Kacper Michna. – Równocześnie prowadzimy już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe – przypomina przedstawiciel GDDKiA.
Autostrada A4 od Chrzanowa do Balic została wybudowana w latach 1976-1986. Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza – Kraków i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód – o 22,7 proc. Stąd plany dobudowy trzeciego pasa ruchu.
(AI GEG)