Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może kontynuować przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Tym samym wydana w lipcu 2018 roku przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzja – określająca m.in. przebieg BDI – stała się prawomocna.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki – od Cieszyna do Bielska Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52. Tak samo jak planowana Beskidzka Droga Integracyjna.
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż drogi krajowej nr 52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z drogą krajową nr 7 w Głogoczowie. Beskidzka Droga Integracyjna będzie miała ok. 61 kilometrów długości i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Przygotowania do budowy tej trasy trwają wiele lat. Problemem okazał się przebieg BDI – jeśli jeden akceptowały jakieś samorządy, to oprotestowywały go inne. Wydana kilka lat temu decyzja środowiskowa wskazywała przebieg, który też nie zyskał powszechnej akceptacji. Ale wyrok NSA oznacza, że w końcu zostało przesądzone, którędy pobiegnie nowa trasa z Bielska do Głogoczowa.
Co dalej? – GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia w III kwartale tego roku przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych. Ich celem będzie opracowanie szczegółowej dokumentacji terenu przyszłej inwestycji. Następnie będziemy prowadzić dalsze prace związane z przygotowaniem szczegółowych założeń projektowych (Koncepcji programowej) dla S52 – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Przetarg na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa zaplanowany jest na 2025 rok. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). A to oznacza, że na przejazd BDI poczekamy jeszcze ok. 10 lat.
Przebieg BDI można sprawdzić TUTAJ.
Szczegółowe plany – mapy w formacie pdf
- Rys-21 – Miasto Bielsko Biała (pdf, 16.50 MB)
- Rys-22 – Gmina Kozy (pdf, 11.10 MB)
- Rys-23 – Gmina Kęty, Gmina Porąbka (pdf, 12.02 MB)
- Rys-24 – Gmina Kęty, Gmina Kozy, Gmina Porąbka (pdf, 15.93 MB)
- Rys-25 – Gmina Kęty (pdf, 11.02 MB)
- Rys-26 – Gmina Kęty (pdf, 141.49 MB)
- Rys-27 – Gmina Andrychów, Gmina Wieprz (pdf, 179.99 MB)
- Rys-28 – Gmina Andrychów (pdf, 74.12 MB)
- Rys-29 – Gmina Andrychów, Gmina Wadowice (pdf, 49.34 MB)
- Rys-210 – Gmina Wadowice (pdf, 202.43 MB)
- Rys-211 – Gmina Wadowice (pdf, 198.16 MB)
- Rys-212 – Gmina Wadowice (pdf, 168.73 MB)
- Rys-213 – Gmina Wadowice (pdf, 79.34 MB)
- Rys-214 – Gmina Kalwaria Zebrzydowska, Gmina Wadowice (pdf, 79.34 MB)
- Rys-215 – Gmina Kalwaria Zebrzydowska, Gmina Wadowice (pdf, 60.27 MB)
- Rys-216 – Gmina Kalwaria Zebrzydowska (pdf, 12.09 MB)
- Rys-317 – Gmina Kalwaria Zebrzydowska (pdf, 19.61 MB)
- Rys-318 – Gmina Kalwaria Zebrzydowska (pdf, 10.11 MB)
- Rys-319 – Gmina Lanckorona (pdf, 25.72 MB)
- Rys-320 – Gmina Lanckorona, Gmina Skawina, Gmina Sułkowice (pdf, 84.77 MB)
- Rys-321 – Gmina Skawina, Gmina Sułkowice (pdf, 98.18 MB)
- Rys-322 – Gmina Skawina, Gmina Myślenice (pdf, 13.74 MB)
- Rys-323 – Gmina Myślenice (pdf, 162.03 MB)
- Rys-324 – Miejsce przejścia BDI z wariantu I (zielonego) na wariant II (żółty) (pdf, 9.72 MB)
Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG