Ad image

Z krakowskich ulic zniknęło w tym roku ponad pół tysiąca wraków

Grzegorz Skowron
Fot. Straż Miejska w Krakowie

Są zdewastowane, brakuje im wielu elementów, choćby tablic rejestracyjnych, nie mają aktualnych badań technicznych i aktualnego ubezpieczenia OC. Takie samochody są usuwane z krakowskich ulic. Od początku zniknęła ponad pół tysiąca wraków – dokładnie 503.

- reklama -

Straż Miejska, która zajmuje się usuwanie takich pojazdów, podkreśla, że ponad 500 odholowanych aut powinno robić wrażenie. – Mając na uwadze fakt, że strażnicy miejscy korzystają w tym celu z precyzyjnych, ale i często czasochłonnych przepisów, to jest to naprawdę duża liczba – twierdzą strażnicy miejscy. – Pojazdy nieużytkowane, nazywane potocznie wrakami, zajmują cenne miejsca postojowe w mieście, a także zagrażają środowisku naturalnemu. Zatem powinniśmy je wyrejestrować i poddać recyklingowi. Dlatego tak ważne są codzienne działania strażników miejskich, którzy przy wsparciu mieszkańców, doprowadzają do ich usunięcia – dodają miejscy mundurowi.

- REKLAMA -

Zgodnie z art. 50a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym straż miejska może usunąć pojazd, którego stan wskazuje, że nie jest on użytkowany oraz pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych, znajdujący się na drodze publicznej, w strefie ruchu oraz w strefie zamieszkania.

- Advertisement -

Pojazdy z dróg wewnętrznych mogą być usunięte tylko wtedy, gdy stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, czyli np. posiadają wystające ostre elementy, rozbite szyby.

– W sytuacji gdy pojazd zaparkowany jest na drodze wewnętrznej i nie stanowi zagrożenia – nie ma podstaw, aby go usunąć. Strażnicy rozmawiają wówczas z właścicielem pojazdu i proszą go o doprowadzenie auta do stanu używalności lub usunięcie go z miejsca – tłumaczą mundurowi.

wrak sm 2
Z krakowskich ulic zniknęło w tym roku ponad pół tysiąca wraków 3

(fot. Straż Miejska w Krakowie)

Auta nieużytkowane trafiają na parking miejski. Koszty odholowania oraz koszty postoju na płatnym parkingu ponosi właściciel. Pojazd nieodebrany przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia jego usunięcia, uznawany jest za porzucony z zamiarem wyzbycia się i wówczas przechodzi na własność gminy. Ta organizuje potem przetargi, na których można kupić takie samochody.

Przesłankami, które decydują o tym, że pojazd może być uznany jako nieużytkowany są m.in.:
1.brak aktualnych badań technicznych w dowodzie rejestracyjnym
2.brak aktualnej polisy OC
3.uszkodzone urządzenia, karoseria lub wyposażenie pojazdu (np. w wyniku kolizji, wypadku drogowego)
4.brak kilku z następujących podzespołów: drzwi (ich zamknięć), szyb, kół, opon, świateł
5.zdewastowane lub zdekompletowane wnętrze pojazdu.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *