To kolejna ofiara oszustów stosujących metodę na „na policjanta i prokuratora”. 80-latka z Krakowa straciła blisko 320 tys. złotych. Uwierzyła w bajkę o likwidacji banku, wypłaciła wszystkie oszczędności i przekazała pieniądze oszustom. Co ciekawe – w podobny sposób pięć lat temu straciła 30 tys. złotych.
– Mieszkanka Krakowa padła ofiarą oszustwa metodą „na policjanta i prokuratora”. Oszuści, podszywając się telefonicznie pod mundurowych, wyłudzili od seniorki pieniądze o łącznej wartości blisko 320 tysięcy złotych – informują krakowscy policjanci.
15 lipca 2024 roku, w godzinach popołudniowych, 80-letnia mieszkanka Krakowa padła ofiarą przestępców działających metodą „na policjanta i prokuratora”. Oszuści, dzwoniąc na stacjonarny numer telefonu seniorki, przekonująco wcielili się w rolę funkcjonariusza policji i prokuratora. Złodzieje poinformowali kobietę o rzekomym zduplikowaniu jej dowodu osobistego i zagrożeniu likwidacji banku. Następnie oszust podszywający się za funkcjonariusza policji przekazał słuchawkę mężczyźnie podającego się za prokuratora, który to zapewnił seniorkę o swojej pomocy i zrozumieniu trudnej sytuacji. Powiadomił ją również, że jej numer PESEL został zastrzeżony w całym kraju. Aby wzbudzić zaufanie, oszust podkreślił, że ma matkę w podobnym wieku.
Fałszywy policjant polecił seniorce wypłacić wszystkie oszczędności, przekonując, że w przeciwnym razie pieniądze przepadną. Kobieta, działając pod presją czasu i w strachu przed utratą oszczędności, wypłaciła kwotę blisko 320 tysięcy złotych i przekazała ją oszustom. Po odebraniu pieniędzy oszuści ponownie zadzwonili do seniorki, krzycząc do słuchawki, że ktoś w Szwajcarii wziął na jej dowód tożsamości kredyt i że właśnie wyprowadzają oszustów z banku. Wtedy kontakt się urwał, a 80-latka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Jak się okazało, ta sama kobieta została oszukana w bardzo podobny sposób 5 lat temu, wówczas straciła 30 tysięcy złotych.
Po raz kolejny policja ostrzega i przypomina, jak nie stać się ofiarą oszustwa!
• Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze, nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji.
• Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
• Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na koncie bankowym.
• Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
• Nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
• Poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112 (rozłączając poprzednią rozmowę).
Pamiętaj!
• Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
• Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.