Ponad 20 mln pojazdów przejechało już tunelem na Zakopiance

Ilustrowany Kurier Codzienny
Fot. PAP/Grzegorz Momot

Ponad 20 mln pojazdów pokonało tunel na tzw. nowej Zakopiance od jego otwarcia prawie 2,5 roku temu. W czasie tegorocznej majówki padł też tegoroczny rekord dziennej liczby pojazdów korzystających z tej trasy – 1 maja przejechało ich tamtędy ponad 42 tysiące.

- reklama -
Ad image

Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformował w poniedziałek, że granica 20 mln pojazdów pokonujących tunel pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7 została osiągnięta 3 maja wieczorem. Każdego dnia przejeżdża prze tunel ok. 22 tysiące samochodów.

- REKLAMA -

„Tunel na S7 służy kierowcom już od prawie 2,5 roku. Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany sześć lat” – przypomniał przedstawiciel GDDKiA.

- Advertisement -

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje dokładnie 75 sekund. W obiekcie zamontowano m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Sprzęt GDDKiA liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel.

Według statystyk GDDKiA największą liczbę przejazdów przez tunel odnotowano 22 września ub.r. – 44 497 pojazdów.

„Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda” – wyjaśnił Michna.

Ponad dwukilometrowy tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w ciągu Zakopianki w masywie Lubonia Małego został otwarty w listopadzie 2022 r. Jego budowa kosztowała prawie miliard zł i trwała sześć lat. Przeprawa znacząco skróciła podróż pod Tatry.

Tunel powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt tej inwestycji wyniósł ponad 2,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE prawie 1,3 mld zł.(PAP)

Udostępnij ten artykuł
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *