Ad image

Autobusy i tramwaje komunikacji miejskiej w Krakowie psują się 34 razy dziennie!

Grzegorz Skowron
Fot. Krzysztof Kwarciak

To wydaje się niewiarygodne! Czy rzeczywiście tak często dochodzi do awarii miejskich autobusów i tramwajów? Krzysztof Kwarciak, lider Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków! publikuje dane na ten temat uzyskane od MPK. Jak wynika z informacji przekazanych przez miejskiego przewoźnika, w ciągu ostatniego roku aż 12 276 razy popsuły się wiozące pasażerów autobusy i tramwaje MPK. To średnio 34 awarie każdego dnia!

- reklama -

– Miejski przewoźnik ma olbrzymi problem z gigantyczną liczbą usterek, a pytani przez nas kierowcy obawiają się o stan taboru, krytykując jednocześnie  procedury obowiązujące w spółce. Dlatego zwracamy się do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie z prośbą o przeprowadzenie pilnej kontroli u miejskiego przewoźnika – informuje Krzysztof Kwarciak. Jak argumentuje, poważane awarie powinny stanowić wyjątek, a w realiach krakowskiego MPK usterki „stały się rzeczą powszechną”. – Nie można dłużej akceptować sytuacji, kiedy każdego dnia średnio aż 34 pojazdy muszą przerwać kursowanie z powodu kłopotów technicznych – podkreśla lider Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

- REKLAMA -

Aż trudno uwierzyć, że te dane są prawdziwe. – Zainteresowałem się stanem miejskiego taboru po tym, gdy kilka miesięcy temu miał awarię hamulców autobus linii 734, którym jechałem. Najpierw było słychać dziwne dźwięki i pojazd wypełnił zapach palonej grumy, a potem kierowca zaczął wykonywać niestandardowe manewry. Nikomu nic się nie stało, ale sytuacja przyprawiła pasażerów o dreszczyk emocji – opowiada Krzysztof Kwarciak.

- Advertisement -

Po tym incydencie zaczął wypytywać MPK o skalę problemu. Dane o awariach, które podaje, pochodzą z odpowiedzi na jego pytania. To oficjalne dane miejskiego przewoźnika. – W ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano aż 12 276 awarii, które nastąpiły podczas przewozu pasażerów i skutkowały brakiem możliwości dokończenia zaplanowanej trasy, więc to były bardzo poważne sytuacje. Z czego 8367 usterek dotyczyło autobusów, a 3909 tramwajów. Ta statystyka oznacza, że każdego dnia średnio psują się aż 34 pojazdy komunikacji miejskiej. Aktualnie MPK dysponuje 1015 tramwajami i autobusami Jak przemnoży się liczbę pojazdów przez liczbę awarii to wychodzi na to, że przeciętnie każdy skład ulega defektowi raz w miesiącu – wylicza Krzysztof Kwarciak.

– Jazda komunikacją miejską czasami przypomina ruletkę. Nie wiadomo, czy zepsuje się autobus lub tramwaj, szyna się nie wybrzuszy, albo kurs się nie obędzie, bo zabraknie kierowcy. Przy wyborze środka transportu ważna jest jego niezawodności. Jeżeli chcemy, żeby coraz więcej mieszkańców wybierało transport publiczny to trzeba zadbać o sprawne działanie systemu – podkreśla lider Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków! – Zły stan techniczny pojazdów może wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego zwracamy się do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie z prośbą o przeprowadzanie kontroli. Chcieliśmy również publicznie zaapelować do MPK ,żeby władze spółki zastanowiły się nad zmianą procedur i  podjęły decyzję zwiększeniu nakładów na serwisowanie pojazdów. Uważamy, również że pan prezydent Jacek Majchrowski zdecydowanie powinien wreszcie na poważnie zając się sytuacją w spółce – apeluje miejski aktywista.

Do informacji o dużej awaryjności autobusów i tramwajów odniosło się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W specjalnym oświadczeniu rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika Marek Gancarczyk zapewnia, że „wszystkie pojazdy MPK przechodzą wymagane przeglądy i są odpowiednio serwisowane”. Poniże treść tego oświadczenia,,,

„Odnosząc się do kwestii awarii pojazdów przede wszystkim chcę podkreślić, że zawsze najważniejsze było i jest dla nas bezpieczeństwo pasażerów. Dlatego wszystkie nasze pojazdy przechodzą wymagane przez przepisy i producentów przeglądy. Spółka nigdy nie oszczędzała i nigdy nie planowała oszczędzać na ograniczeniu liczby tych przeglądów, czy też wymianie części. Wprost przeciwnie, w firmie funkcjonują restrykcyjne procedury, które szczegółowo określają czas i termin okresowych przeglądów czy też okresowych generalnych napraw, którym pojazdy są poddawane po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Tylko pojazd w pełni sprawny może wyjechać na linię i wozić pasażerów.

Warto podkreślić, że stan naszych pojazdów wielokrotnie kontrolowała Inspekcja Transportu Publicznego. Taka kontrola odbywała się w ubiegłym miesiącu i dotyczyła autobusów – zakończyła się bez uwag kontrolujących. Odnosząc się do liczby awarii zwracamy uwagę, że w przesłanych przez nas danych znalazły się wszystkie rodzaje awarii, także te, które w żaden sposób nie wpłynęły na brak realizacji kursu, a dotyczyły m.in. awarii klimatyzacji, ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej.

Tego typu usterki nie mają związku z bezpieczeństwem i nie powodują, że tramwaj czy autobus nie może realizować kursu. Jednak troska o komfort pasażerów sprawia, że MPK SA także pojazdy z tego rodzaju usterkami jak najszybciej wycofuje z linii i zastępuje pojazdami, w których wszystkie systemy sprawnie działają. Jeżeli więc w okresie letnim dochodzi do awarii klimatyzacji w pojeździe, to taki pojazd tak szybko, jak tylko jest to możliwe jest zastępowany w pełni sprawnym. Podobnie jest w przypadku wspomnianego już ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej.

MPK SA w Krakowie posiada prawie 1 000 pojazdów. W 2022 roku tramwaje wykonały ponad 1 100 000 kursów, a autobusy ponad 3 000 000 kursów. Liczba straconych kursów w 2022 roku z powodu awarii stanowi zaledwie ułamek promila tej liczby.

MPK SA od wielu lat przeznacza bardzo duże środki na wymianę taboru i zakup nowych tramwajów i autobusów. Tylko w ostatnich latach od 2019 do 2023 roku, a więc w zaledwie pięć lat do Krakowa w sumie trafi 110 nowych tramwajów, co stanowi jedną trzecią całej floty. Podobnie jest w przypadku autobusów – w tym roku MPK SA czeka na dostawę 50 nowych autobusów. W planach są kolejne zakupy, które obejmują zamówienie ponad 80 nowych autobusów w 2024 z wykorzystaniem m.in. środków zewnętrznych.

Odnosząc się do porównania kosztów wozokilometra autobusu standardowego w MPK SA i u prywatnego przewoźnika, który funkcjonuje w Krakowie wyjaśniamy, że zasady dotyczące obliczania ceny wozokilometra dla każdego przewoźnika są inne. Prywatny przewoźnik otrzymuje inną stawkę w zależności od typu autobusu – inna jest cena wozokilometra w przypadku autobusu standardowego, a inna w przypadku autobusu przegubowego. MPK SA otrzymuje zapłatę za wozokilometr bez rozróżnienia na typ pojazdu, a więc jego długość czy rodzaj zasilania (spalinowy, hybrydowy, elektryczny, wodorowy).

Marek Gancarczyk
rzecznik prasowy MPK SA w Krakowie”

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *