Urząd Miasta grozi operatorom hulajnóg i domaga się od nich natychmiastowego rozwiązania problemu źle zaparkowanych hulajnóg. Operatorzy deklarują współpracę. Który to już raz? Tym razem urzędnicy zapowiadają restrykcyjne działania wobec porzuconych hulajnóg.
Na temat niewłaściwie pozostawianych hulajnóg z przedstawicielami operatorów sieci tych pojazdów rozmawiał w poniedziałek (8 maja 2023) Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa. – Jasno określiliśmy swoją pozycję, to znaczy miasto powiedziało, że jest niezadowolone ze sposobu wykonywania świadczeń przez te podmioty. Oczywiście szanujemy wolność działalności gospodarczej, natomiast rzeczą, która musi limitować tę wolność, jest bez wątpienia porządek publiczny, a ten porządek jest naruszany przez firmy przez to, że tolerują niewłaściwe zachowania – mówił podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami w Urzędzie Miasta Krakowa.
– Firmy po części podzieliły pogląd, że dostrzegają pewne nieprawidłowości, natomiast nie przedstawiły żadnych remediów w tej sprawie – zaznaczył Kulig. Dodał również, że miasto już kilkukrotnie spotykało się w tej sprawie z operatorami urządzeń. – Jeżeli [operatorzy-PAP] nie przedstawią na następnym roboczym spotkaniu takich remediów, no to wtedy my przystąpimy do działań, które mają charakter bardziej represyjnych – zapowiedział. – Miasto ma pewne możliwości związane z bardzo daleko posuniętym usuwaniem tych hulajnóg z przestrzeni publicznej, naliczaniem kar adekwatnych z tego tytułu, ma także możliwość ograniczenia w ten sposób ilości hulajnóg poruszających się po mieście” – doprecyzował.
Według danych opublikowanych przez Urząd Miasta tylko w ostatni piątek, po interwencji zastępcy prezydenta, strażnicy miejscy odholowali 82 urządzenia, m.in. z ul. Basztowej, Wielopola i Pawiej. W niektórych lokalizacjach nie było podstaw prawnych do odholowania, dlatego zgłoszono przedstawicielom firm, by zrobili z nimi porządek we własnym zakresie – dotyczyło to 303 pojazdów.
W odpowiedzi na informacje przekazane przez urząd rzeczniczka prasowa operatorów hulajnóg Martyna Kurkowska przesłała we wtorek do mediów komunikat, w którym podkreślono „otwartość na współpracę i dalszy dialog z władzami Krakowa”. „Dzisiaj wspólnie deklarujemy chęć do dalszych rozmów z miastem. Chcemy razem wypracować system, który pozwoli uporządkować krakowskie chodniki, a krakowiankom i krakowianom korzystać z zalet współdzielonej mikromobilności miejskiej” – zaznaczyli operatorzy pojazdów.
„Nasze porozumienie zakłada, aby nałożyć limit hulajnóg możliwych do zaparkowania w punktach mobilności usytuowanych w ramach drugiej obwodnicy miasta m.in przy Poczcie Głównej. Zobowiązujemy się również do bieżącego monitorowania sytuacji związanej z prawidłowym parkowaniem e-hulajnóg w Krakowie poprzez zwiększenie liczby mobilnych patroli” – zadeklarowali. Podali również, że od dawna dążą do skutecznego dialogu z miastem i już wcześniej zaproponowali kilka możliwości poprawy bezpieczeństwa i porządku.
„Przychylność mieszkańców wobec mikromobilności sprawia, że jesteśmy otwarci na współpracę i dalszy dialog z władzami miasta Krakowa” – zapewniono w komunikacie. Według zbiorczych danych operatorów urządzeń, w 2022 roku w mieście pokonano na hulajnogach elektrycznych 4 miliony kilometrów.
Julia Kalęba (PAP