Jest zgoda na przebudowę Zakopianki w Libertowie. Wiemy, kiedy ruszy i skończy się ta inwestycja

Grzegorz Skowron
Fot. GDDKiA Kraków

W połowie 2027 roku powinna zakończyć się przebudowa drogi krajowej nr 7, czyli Zakopianki w Libertowie koło Krakowa. W piątek wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar przekazał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid) dla tego przedsięwzięcia. Prace zaczną się jeszcze w tym miesiącu.

- reklama -

Wydana decyzja dotyczy rozbudowy odcinka DK7 o długości 1,1 kilometra w Libertowie. Modernizacja układu komunikacyjnego oraz zmiana infrastruktury technicznej pozwolą na bezpieczny wyjazd z Krakowa w stronę Zakopanego. „Jestem przekonany, że to zadanie przyczyni się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców i gości, wszystkich tych, którzy będą tą trasą podróżować” – zaznaczył Klęczar podczas piątkowego briefingu. Wydana decyzja zrid ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca prac może od razu przystąpić do budowy.

- REKLAMA -

Jak przypomniał dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski, zadanie o wartości prawie 150 mln zł realizuje w trybie „zaprojektuj i zbuduj” przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych.

- Advertisement -

Zgodnie z zapowiedziami przedstawiciela GDDKiA prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu i potrwają około dwóch lat. Inwestycja na być gotowa w połowie 2027 roku. Według Ostrowskiego w czasie budowy ruch Zakopianką będzie odbywał się nadal dwoma pasami w każdym kierunku – zostaną one zwężone i obowiązywać będzie ograniczenie prędkości.

Zakres prac ujęty w umowie zakłada kompleksową przebudowę układu drogowego w podkrakowskim Libertowie. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo.

W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Powstanie on niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy.

W okolicy likwidowanego skrzyżowania zaplanowano budowę kładki, która zastąpi przejście dla pieszych. Zostaną również zlikwidowane skręt w prawo z Zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zamiast znajdującego się w tym rejonie przejścia dla pieszych powstanie kładka. Odcięte od DK7 drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki.

Według zapowiedzi w ramach inwestycji wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. GDDKiA poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie – na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką. Trzecia kładka dla pieszych powstanie w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

W ramach inwestycji zostaną ponadto wybudowane ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej między ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych.

Budowa węzła w Libertowie – zaznaczył dyrektor krakowskiego GDDKiA – to jedna z kilku inwestycji na odcinku dk7 między Krakowem i Myślenicami, które mają poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć przepustowości na tej trasie.

W zeszłym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Obecnie budowane są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach, a także przygotowywana dokumentacja niezbędna do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.

(PAP)

Zobacz Nieruchomości – KNC Nieruchomości | KNC Nieruchomości

Share This Article
Leave a Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *