Za nieco ponad dwa lata powstanie kładka pieszo-rowerowa łącząca Kazimierz i Ludwinów. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie właśnie ogłosił przetarg, który wyłoni wykonawcę nowej przeprawy przez Wisłę dla pieszych i rowerzystów. Koszty inwestycji szacowane są na 100 mln złotych.
Przygotowania do budowy tej kładki trwają już kilka lat. Same uzgodnienia z konserwatorem zabytków nie należały do najprostszych, bo inwestycja ingeruje w zabytkową przestrzeń i zakłóca panoramę na Wawel. – Po żmudnych i czasochłonnych przygotowaniach tego projektu, uzyskaniu wszelkich zgód administracyjnych i zapewnieniu finansowania, ogłosiliśmy przetarg na budowę kładki. Termin zgłaszania ofert mija 18 kwietnia – poinformował Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie. Realizacja inwestycji miałaby potrwać ok. 26 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą, co oznacza, że piesi i rowerzyści skorzystają z nowej przeprawy za nieco ponad dwa lata, byc może w połowie 2025 roku.
Kładka Kazimierz – Ludwinów realizowana jest według koncepcji Biura Projektów Lewicki Łatak. Obiekt mostowy będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w masywnych żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego. Kładka będzie mieć ok. 130 metrów długości i prawie 14 metrów szerokości, a w najwyższym punkcie jej wysokość sięgnie blisko 16 m. Kładka Kazimierz – Ludwinów ma połączyć bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora (po stronie Kazimierza) z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.
– Przeprawa zapewni dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Oznacza to usprawnienie podróży i skrócenie czas dojazdu pomiędzy obszarami miasta zlokalizowanymi po przeciwnych stronach rzeki. Tereny sąsiadujące z nową przeprawą staną się bardziej atrakcyjne dla mieszkańców. Budowa kładki zwiększy również wykorzystanie walorów Wisły oraz jej bulwarów – podkreślają urzędnicy.
Koszty
Koszty budowy kładki szacowane są na ok. 100 mln złotych. – Jednak jakie będą faktyczne koszty, dowiemy się po otwarciu ofert przetargowych – zastrzegają urzędnicy. Kładkę współfinansuje budżet państwa – rząd przyznał dofinansowanie w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
W niedalekiej odległości stoi już kładka pieszo-rowerowa ojca Bernatka. Jeszcze w tym półroczu, w czerwcu, powinna być gotowa druga kładka – w sąsiedztwie mostu kolejowego nad Wisłą. W górę rzeki planowana jest kładka łącza Salwator z Dębnikami.