Putta, czyli nagie, pulchne aniołki na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie

Grzegorz Skowron
Fot. PAP/Łukasz Gągulski

Popularny motyw dekoracyjny w postaci małych, pulchnych, często uskrzydlonych chłopców, najczęściej ukazanych nago, jest tematem wystawy „Uskrzydlone. Putta w sztuce renesansu”, którą od piątku udostępni zwiedzającym Muzeum Narodowe w Krakowie.

- reklama -

Zwiedzający MNK zobaczą ponad 100 eksponatów, wśród nich dzieła z paryskiego Luwru, londyńskiego Victoria and Albert Museum czy wiedeńskiego Kunsthistoriches Museum. Autorami prezentowanych prac są m.in. Donatello, Albrecht Duerer, Andrea Mantegna, Lorenzo di Credi, Lucas Cranach Starszy.

- REKLAMA -

Organizatorzy ekspozycji określają putta „urokliwym fenomenem”, wzbogacającym niezliczone dzieła nowożytnej sztuki europejskiej. W Italii – pod wpływem antyku – od XV wieku putta zawładnęły dekoracją architektoniczną, rzeźbą, malarstwem, grafiką, tkactwem i ceramiką. O powodzeniu tego motywu zdecydowały walory estetyczne oraz to, że putta nadawały się do przekazywania rozmaitych treści, poważnych i żartobliwych, pogańskich i chrześcijańskich, dobrych i złych.

- Advertisement -

„Motyw wywodzi się z antyku, a wykorzystywany był często w sztuce renesansu i baroku, kiedy to nadawano mu rozmaite treści nie tylko małych greckich erosów i ich łacińskich odpowiedników, zwanych amorkami lub kupidynami, a więc istot mitycznych, geniuszy lub duszków – pogańskich i chrześcijańskich, ale także rozmaitych duchowych mieszkańców chrześcijańskiego nieba, zwłaszcza małych aniołów, cherubinów i serafinów. Formę putta mają też wizerunki starożytnych bogów i postaci historycznych w wieku dziecięcym, np. greckiego Dionizosa, czyli łacińskiego Bachusa, przyszłego cesarza, Dzieciątka Jezus lub dziecięcego św. Jana Chrzciciela” – powiedział kurator wystawy prof. Marcin Fabiański, cytowany w czwartkowej informacji prasowej.

Dyrektor MNK Andrzej Szczerski zauważył, że wystawa „Uskrzydlone. Putta w sztuce renesansu” należy do nielicznych prezentacji powszechnej sztuki nowożytnej w Muzeum Narodowym w Krakowie. „To wyjątkowe wydarzenie muzealne oparte na nowatorskich ideach i interpretacji sztuki renesansu, wybiegające poza standard analogicznych wystaw w wielu muzeach na świecie i prezentujące kanon kultury europejskiej z nieoczywistej i fascynującej perspektywy” – ocenił.

Prezentacja jest dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *