Popularny motyw dekoracyjny w postaci małych, pulchnych, często uskrzydlonych chłopców, najczęściej ukazanych nago, jest tematem wystawy „Uskrzydlone. Putta w sztuce renesansu”, którą od piątku udostępni zwiedzającym Muzeum Narodowe w Krakowie.
Zwiedzający MNK zobaczą ponad 100 eksponatów, wśród nich dzieła z paryskiego Luwru, londyńskiego Victoria and Albert Museum czy wiedeńskiego Kunsthistoriches Museum. Autorami prezentowanych prac są m.in. Donatello, Albrecht Duerer, Andrea Mantegna, Lorenzo di Credi, Lucas Cranach Starszy.
Organizatorzy ekspozycji określają putta „urokliwym fenomenem”, wzbogacającym niezliczone dzieła nowożytnej sztuki europejskiej. W Italii – pod wpływem antyku – od XV wieku putta zawładnęły dekoracją architektoniczną, rzeźbą, malarstwem, grafiką, tkactwem i ceramiką. O powodzeniu tego motywu zdecydowały walory estetyczne oraz to, że putta nadawały się do przekazywania rozmaitych treści, poważnych i żartobliwych, pogańskich i chrześcijańskich, dobrych i złych.
„Motyw wywodzi się z antyku, a wykorzystywany był często w sztuce renesansu i baroku, kiedy to nadawano mu rozmaite treści nie tylko małych greckich erosów i ich łacińskich odpowiedników, zwanych amorkami lub kupidynami, a więc istot mitycznych, geniuszy lub duszków – pogańskich i chrześcijańskich, ale także rozmaitych duchowych mieszkańców chrześcijańskiego nieba, zwłaszcza małych aniołów, cherubinów i serafinów. Formę putta mają też wizerunki starożytnych bogów i postaci historycznych w wieku dziecięcym, np. greckiego Dionizosa, czyli łacińskiego Bachusa, przyszłego cesarza, Dzieciątka Jezus lub dziecięcego św. Jana Chrzciciela” – powiedział kurator wystawy prof. Marcin Fabiański, cytowany w czwartkowej informacji prasowej.
Dyrektor MNK Andrzej Szczerski zauważył, że wystawa „Uskrzydlone. Putta w sztuce renesansu” należy do nielicznych prezentacji powszechnej sztuki nowożytnej w Muzeum Narodowym w Krakowie. „To wyjątkowe wydarzenie muzealne oparte na nowatorskich ideach i interpretacji sztuki renesansu, wybiegające poza standard analogicznych wystaw w wielu muzeach na świecie i prezentujące kanon kultury europejskiej z nieoczywistej i fascynującej perspektywy” – ocenił.
Prezentacja jest dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
(PAP)